måndag 22 augusti 2011

Dagens Cellgiftsbehandling och dagsform

I förmiddags var det dags för min tjugonde Taxoterebehandling. Var lite seg på morgonen och blev något sen. Sedan piggade jag på mig och gjorde yogaövningar i sängen under behandlingen. Vet inte om det var kortisontabletterna, dagsformen eller att jag helt enkelt tycker det är skönt att få cellgifter som slår ut mina cancerceller, som gjorde mig pigg.

Mina blodvärden var glädjande nog bättre. Hb hade hoppat upp från 102 till 105 och immunförsvaret var bra. Min benmärg verkar fungera trots alla behandlingar. Yippi.
Har tidigare försökt beskriva de faser, inte fasor, jag går igenom efter en Taxoterebehandling.

Jag har fått problem med naglarna på min vänsterhand. De är lite vitaktiga i ytterkanten och det ser ut som om det finns luft mellan nagel och innerhud. Dessutom kan jag räkna de senaste Taxoterebehandlingarna, genom att naglarna har röda åsar.

Var orolig för att jag också drabbats av infektioner under naglarna, vilket jag fick sommaren 2006, se tidigare blogg. Men eftersom naglarna inte vätskar något så tror jag inte det.

Min sjuksköterska tyckte inte eller jag behövde vara orolig för infektioner. Hon berättade också att en kan få en kylhandske fört att minska risken för att Taxoterebehandlingen påverkar naglarna.

Eftersom jag tidigare tappat naglar, så är jag inte så orolig för att det ska göra ont när naglarna faller. Är mer orolig för att jag inte någon hand ska fungera, eftersom högerhanden är totalt orkeslös. Ville däremot inte ha kylhandskar idag. Det kändes för kallt och omständigt. Får se om jag ångar mig.

För övrigt har jag cyklat idag. Blev kvar ganska länge på jobbet, så det blev mer än full halvdag. Planerar att promenera i morgon för att hålla igång leder och muskler. Försöker bl.a. jobba med fotlederna. Tror att förra veckans alla promenader har mjukat upp vristerna och förbättrat balansen. Gjorde sjukgymnastikövning och yoga när jag kom hem. Känner mig nöjd och glad.

2 kommentarer:

  1. Hej Britt,
    jag läser emellanåt din blogg, som jag upptäckte genom fb-gruppen Vänsterpartiets framtid, och följer din envetna kamp mot din bröstcancer.
    Jag har under året själv behandlats för bröstcancer, bland annat med Taxotere. Du ska veta att det är värdefullt att få del av hur du har det och har haft det. Mycket kan jag känna igen mig i, annat är annorlunda, reaktionerna är ju individuella. Jag har också fått mycket färre behandlingar än du.
    Ville bara skriva detta för jag kan föreställa mig att man som bloggare undrar vem som läser.
    Kanske ses vi någon gång i partisammanhang?
    Hoppas att allt går bra för dig!
    hälsn
    Åsa Tillberg

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa
    Tack för kloka synpunter och att du ger dig till känna.
    Hoppas vi ses.
    Britt

    SvaraRadera