söndag 7 augusti 2011

Hur Taxotere påverkar mig varje treveckorsperiod

Alla mynt har två sidor. I mitt förra inlägg skrev jag om hälsofascismen. Jag vill ha frihetsgrader i min vardag, vill inte ruta in allt jag gör och äter. Samtidigt vill jag kunna planera och ha rimliga förväntningar. Därför mäter också jag och skriver ner. Men jag vill ha lagom och också våga vara i tomrummen, i mellanrummen, i livets nu.

Jag har papper på alla blodprover jag tagit under de sista 7 åren. Jag noterar hur min kropp påverkas av Taxotere.

Ungefär så här ser en tre veckors påverkan av Taxotere ut för mig. Känselbortfallet i händer och fötter är konstant, men högerhanden är mycket sämre. Har torra fötter som behöver smörjas. Ögonen är ofta också torra och rinner. Blodvärdet försämras kontinuerligt och senaste Hb-värdet var 102.

Dag 1. Behandlingsdagen. Märker inte så mycket av behandlingen. Efter förra behandlingen var jag igång och promenerade mycket.

Dag 2: Det börjar märkas, men jag orkar fortfarande cykla. Magen är mer påverkad. Diarréproblem i några dagar. Sover ganska OK, trots kortisonet.

Dag 3: Orkar stå och gå kortare sträckor. Kortisonet går ur kroppen. Gör yogan som vanligt.

Dag 4 och 5. Orkar inte gå och knappt stå. Värsta trötthetsdagarna. Orkar varken med sjukgymnastiken eller mitt lilla morgonyogaprogram. Kompisar hjälper mig ofta med maten. I torsdags och fredags var jag inte utanför dörren. Har mer ont i hand och arm. Känns som om handen har klor istället för fingrar. Känslobortfall, domningar och ökad stelhet. Candidasvampen börjar märkas. Äter 100 mg Fluconalzol från och med torsdagen (dag 4). Sover sämre. Känner mig ibland ganska deppig och less. Behöver sociala kontakter.

Dag 6 och 7. Orkar lite mer. Cyklar igen, men är fortfarande trött och behöver sätta mig ofta. Gör min morgonyoga och några sjukgymnastikövningar. Magen är trög. Sover något bättre igen. Halsen är påverkad och torr. Äter salivstimulerande tabletter när jag ska sova för att minska obehaget. Har lätt för att blöda näsblod.

Dag 8 – 11. Orken bli bara bättre. Har som sämst immunförsvar. Känner av Canidasvampen och medicinerar. Dricker Pau Darcote

Dag 12 – 21 Immunförsvaret blir bättre för varje dag. Kan sluta behandla mot Candidasvamp. Försöker hålla igång och förbättra min kondition inför nästa behandling.

För övrigt tror jag mer och mer på att Taxotere ska hjälpa mig länge. Tycker att orken förbättras för varje behandlingsomgång. Kanske orkar jag hänga med ett bra tag till. Kanske till och med vågar planera lite mer framtid.

Strålrudbeckior från min gamla trädgård

2 kommentarer:

  1. Idag är jag på dag 7 i Taxotere. Oj, allt var lika! Förutom att jag inte har koll på blodvärdet, och inte har svamp. Däremot sår i munnen (?). Torr och känslig i halsen, ja det var som att läsa om mig, exakt på dagen!!
    Lycka till med övriga dagar!

    Hoppas på framtiden, för dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Tack för att du hör av dig och intressant att du känner igen dig.
    KRAM
    Britt

    SvaraRadera