torsdag 19 maj 2011

Om hyckleri och flyktingpolitik

Den 27 april skrev jag om hur en av Vattenfalls chefer klappade mig på axeln och sa: Du ska se att det här kommer att bli så bra. Han var väldigt dåligt insatt i konsekvenserna av Vattenfalls agerande. Det kändes som att han inte försökte sätta sig in i frågorna, utan bara gick runt och var ”uppifrån-sina-taburetter-vänlig”. En låtsasgodhet som inte kostade honom ett dugg, men skadade andra desto mer.

Igår lovade jag på facebook ”Egmont - Bamse är inte rasist!” protestera mot Egmont Förlag. Migrationsverket har gett ut en Bamsetidning om migrationspolitik. I tidningen ger Bamse och hans vänner en skönmålad bild av asylprocessen. Jag tycker inte att Bamse ska ljuga för barn och jag tror överhuvudtaget inte på att ljuga för barn. Lögnerna sker ofta för att skydda vuxna, så de slipper berätta hemska sanningar. Däremot behöver hen inte heller alltid berätta allt. Det är bättre att möta barnen, lyssna på dem och försöka få dem att prata om det de själva känner.

Jag inledde bloggen med Vattenfallchefens hyckleri. Jag vill också jämföra migrationsverkets tidning med hur du kan under lätta för en patient som fått ett cancerbesked. Får du ett cancerbesked så kan det väl vara skönt att få höra berättelser med lyckliga slut, men om sjukvården skulle ge dem finns risken att jag som patient tappar tilliten till läkaren. Jag vill få min faktiska situation beskriven för mig och ingen klapp på huvudet att allt kommer at bli bra. Jag vill känna rätten att uttrycka min oro och låta den ta plats, oavsett hur många andra det gått bra eller dåligt för..

Konsekvenserna av skönmålade berättelser kan bli att den drabbade känner sig tvungen att visa upp ett positivt förhållningssätt utåt och därmed bli ännu mer ensam i sin ångest. Och jag tror att barn som är så beroende av oss vuxna ännu mer känner trycket att hålla en positiv fasad utåt om de får höra skönmålade beskrivningar. Ju mer oroliga föräldrarna är desto mer ensamma och ansvarstagande kan barnen bli om andra ger dem dessa berättelser, när verkligheten är allt annat än god.

Sluta hyckla om Sveriges inhumana flyktingpolitik. Verkligheten sipprar igenom och skadorna blir större av allt hyckleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar