onsdag 18 maj 2011

Alla misstänkta våldtäktsmän ska behandlas lika inför lagen

Nu ligger karriären i spillror var lokaltidningens rubrik på att IMF-chefen är häktad anklagad för våldtäktsförsök och sexuella övergrepp. Strauss-Kahn är en av världsekonomins mäktigaste män. På P1 i morse berättade FN:s polischef om manliga maktspel i den internationella toppen. I Strauss-Khans hemland Frankrike väcker affären frågor om maktmissbruk och en machokultur, berättar en frilansjournalist i Paris. Jag gläds åt att en hotellstäderska agerar och anmäler en mäktig man. Många andra män och kvinnor misstänkliggör istället kvinnan och tycker synd om maktmissbrukaren.

Jag hoppas att hotellstäderskans anmälan medför att ingen mäktig man vågar uppträda som en ”brunstig schimpans” . Hoppas att fler mäktiga mäns karriärer slås i spillror när deras agerande synliggörs. Och att svensk lag där män som går till prostituerade kriminaliseras sprids över hela världen. Det är offren det är synd om och inte förövarna. Misstänkta brottslingar ska rannsakas i en juridisk process och dömas för sina handlingar, oavsett de är rika makthavare eller fattiga arbetslösa. Däremot bör alla människor oavsett hen är offer eller förövare erbjudas adekvat hjälp och stöd för att kunna förändra sitt beteende och/eller stärka sin självkänsla.

I övrigt mår jag ganska bra. Har mer problem med min röst, men i övrigt oförändrat hälsotillstånd. Har varit barnvakt åt mina två barnbarn i kväll när föräldrarna var på föräldramöte om förskolans likabehandlingsarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar