lördag 2 april 2011

När börjar livet och när tar det slut?

Jag har redan berättat att min dotter är gravid. Om allt går bra så föds mitt tredje barnbarn i slutet av juli. Jag längtar efter att få träffa denna ”nya” lilla individ. Eller är det kanske inte en ny individ utan en individ som har levt tidigare i en annan kropp som kommer att födas, väljer att födas, in i min dotters familj.

När börjar livet och när tar det slut? Finns livet i form av energier runt oss på vårt jordklot eller i hela universum eller finns liv bara i olika kroppar? Och gäller det i så fall också andra livsformer än människor? Var går gränsen mellan liv och materia? Går gränsen mellan bakterier och virus? Eller mellan blågröna alger och bakterier? Eller mellan livsformer som har någon form av gener och annan materia? Har t ex rosor en själ ?

Det finns så mycket som vi människor inte vet. Och det finns många berättelser om livets mystik. När jag läste biologi hade jag en kurskamrat som var övertygad om att krukväxter också hade någon form av kännande själ. Har för länge sedan läst om en liten flicka som för första gången besökte Berlin. Hon hittade i staden och kunde visa sina förvånade föräldrar var olika saker låg. Jag har tidigare skrivit om ”nära döden upplevelser” och Göran Grips artiklar

Det finns också människor som berättar om hur deras själ/ande valt att födas i en särskild kvinnas kropp. Däremot känner jag inte till några berättelser om ångest och skrämmande upplevelser kopplade till att lämna eller födas i en kropp. Rädslor och ångest är i stället kopplat till hur andra levande människor har agerat, hur andra människor har utövat makt genom att förtrycka, kränka och skända.


Olika makthavare har däremot använt sig av våra rädslor för livet efter detta liv, till att få människor att lyda. Makthavare har skrämts med straffande gudar och helvetet. Jag efterlyser fler positiva berättelser kopplade till liv och död för att få människors rädslor att minska.

Visst signalerar denna bild på mina barnbarn fin närhet och tillit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar