lördag 2 april 2011

Livets begränsningar

När jag cyklade till stan tänkte jag på livets begränsningar. Människor kan begränsas av
• Tid
• Pengar
• Sociala förhållanden
• Demokratiska förhållanden
• Fysiska förutsättningar
• Hälsa
• Orättvisor, trakasserier och diskriminering
Allting är förstås relativt och begränsningarna innebär större eller mindre inskränkningar i vardagen. En del begränsningar går att förbättra genom en mer jämlik och omfördelande politik. De flesta begränsningar handlar om strukturer, men några är mer individuella.

Min största begränsning i min vardag är mina fysiska förutsättningar och min hälsa. Övriga begränsningar har jag inte drabbats särskilt hårt av, så jag tillhör jordens mest privilegierade. Även mina fysiska förutsättningar är relativt OK. Har idag klarat att cykla till station för att ladda mitt busskort. Fortsatte sedan till Vaksalatorg för att handla på Kvarnen. Cyklade hem med en fullastad cykel med mat. Var trött och hade ont i ryggen, men det gick. Jag fixade det!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar