söndag 27 februari 2011

Kvar i sängen, biverkningar och särintressen

Vänsterpartiets distriktsstyrelse har möte idag klockan 10. Bestämde mig igår för att känna efter på morgonen hur jag mådde och vad som var bäst för min hälsa. Är fortfarande kvar i sängen fast mötet har börjat. Har nära till möteslokalen och vill pröva att gå ut. Får se om det blir till mötet eller en annan liten promenad.

Biverkningar
Läste i går alla biverkningar som kan uppstå av det nya cellgifter jag får och av Avastin. Nedan är några exempel, som jag kan drabbas av
Navelbine: inflammation i munslemhinnan, nedsatt reaktionsförmåga som i enstaka fall kan påverka ben- och senreflexer, myrkrypningar, diarré, förstoppning som ibland kan medföra tarmvred, ledvärk, muskelsmärtor, bröstsmärtor och smärtor på tumörstället, kärlkramp, bukspottkörtelinflammation, hudreaktioner av olika slag, lungsjukdom.

Avastin: hål i tarmen, blockering av artärerna med en blodpropp, blockering av venerna i dina lungor med en blodpropp, högt blodtryck, känsla av domningar eller stickningar i händer eller fötter, brist på energi, eller trötthet, allergiska reaktioner, röstförändring, heshet, tumörförknippad blödning, buksmärta, muskelsmärta, inflammation i munslemhinnan, smärta inklusive huvudvärk, lokaliserad varbildning, infektion, och särskilt infektion i blodet eller urinblåsan, insomning eller svimning, näsblödning, blockerad magtarmpassage, avvikande urinprover (protein i urinen), krampanfall, förvirring, en onormal tubliknande förbindelse mellan luftstrupen och passagen till magen (matstrupen), onormal tubliknande förbindelse mellan inre organ och huden eller andra vävnader som normalt inte är förbundna med varandra och sår i magtarmkanalen.

Båda läkemedlen påverkar också blodbildning och immunförsvar. Hoppas att behandlingarna hjälper när det kan vara så mycket elände kopplat till dem. Jag blir nog kvar i sängen en stund till och ägnar mig åt att tycka synd om mig själv.

OBS!Riskerna med Avastin är inte så stora om jag trodde när jag skrev detta. Läs gärna Läkarbesök och lite till.

Om särintressen
Lyssnade på God morgon världen. Ett inslag handlade om Public service och särintressen. Nyliberaler kallar alla protester och kritik för särintressen, oavsett varför personer protesterar. När rektorer i början av 90-talet i Uppsala protesterade mot stora nedskärningar på deras skolor hörde jag denna koppling mellan särintresse och protest för först gången. Nu använder nyliberaler den i alla sammanhang, vilket skapar förvirring. Det underliggande medvetna eller omedvetna syftet är förstås att få tyst på offentliganställda och brukare.

Debatten är lika förvirrad när det handlar om syftet med att driva en verksamhet. Även här jämställer nyliberaler gemensamt ägd och driven verksamhet med privata aktiebolag med vinstkrav från aktieägarna. Skilj på allmänhetens gemensamma intresse, s.k. allmänintresse och särintresse!

Entreprenörskap och kreativitet är viktiga delar i samhället. Vänsterpartiet har ofta varit det parti som haft den bästa politiken för småföretagare. Dagens debattartikel i lokaltidningen gladde mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar