torsdag 26 juli 2012

Mitt nuläge

Nu är jag inskriven i sjukvårdsteamet. Det innebär att såväl läkare som sjuksköterskor kan komma och behandla mig i hemmet. I går var de här för första gången, gick igenom och städade bland mina läkemedel, ändrade i min medicinering, tog blodprover, m.m.

Idag ringde läkaren. Jag hade alldeles för låg trombocytnivå. Läkaren vågade inte tömma min buk på vatten, eftersom blödningsrisken är för stor. Jag får alltså fortsätta släpa runt på en massa vätska, som trycker på olika organ. Alternativet är att läggas in på avdelning, göra massor av undersökningar och bryta ned kroppen på andra sätt. På måndag tas nytt trombocytprov. Innan dess ska jag varken ta Fragmin eller cellgifter. Ipren ska jag överhuvudtaget inte använda. Kände mig förstås nedklubbad.
Konstigt nog känner jag samtidigt lite framtidstro och energi. Buksmärtorna kommer och går. Tror jag ska kunna peta i mig lite mat ändå.

En kompis kommer snart hit med potatis, lök, ärtor, sallad m.m. från sin odlingslott.

Försöker göra yoga och gymnastik på morgonen. Blev så mycket stelare efter att jag var inlagd på avdelning. Jobbar på att bli lite mjukare och lite starkare. Ligger jag bara still så förtvinar jag snabbt. Igår tog jag 10 mg morfin och låg i sängen flera timmar på eftermiddag. Vaknade till: Tänk om jag somnar in och dör nu. Kändes tryggt, men vill ta farväl av nära och kära först. Tänker också att det finns människor som bara somnar in utan direkt förvarning, men sällan av cancer. Döden är ofta en process med längre övergång än några timmar. Jag är inte döende.
Blommande potatis från min gamla trädgård. Mums med färsk potatis oh smör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar