torsdag 5 juli 2012

Mer om kroppskänslor

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Fredens Hus i Uppsala 27 majutställningen och diskussionsövningarna HETERO&ETNONORM med bilder av Elisabeth Ohlson Wallin. Denna bild berör mig särskilt starkt. Texten i den lilla broschyr som jag fått frågar: Är alla mäniskor sensuella? Alla människor kan ge och få kärlek och bekräftelse, närhet och värme. Normen däremot tillåter inte alla att vara sexuella – eller sensuella.

Jag har tidigare skrivit bloggen ”Tacktal till min kropp
Min kropp är idag ganska lik personernas kroppar på bilden. Ibland granskar jag kroppen kritiskt, men Elisabeth Ohlssons bild hjälper mig också att tycka om min kropp.

Tidigare såg min kropp helt ut som normen, nu avviker den väldigt mycket från hur 58-åriga kvinnor brukar se ut. Ser mer ut som en blandning av elefant (avsaknaden av en rumpa med muskler att sitta på), fågelunge (kloliknande fingrar, stora skulderblad och tunna axlar) och ett svältande barn (en utstående mage och pinniga ben).

Tack Elisabeth Ohlson och Fredens Hus. Bilden hjälper mig att tycka om min nuvarande kropp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar