I skriften står bl.a. följande
”En utgångspunkt
för att förändra ojämlikhet är att synliggöra hur ojämlikhet skapas och
upprätthålls. Det innebär att titta på de normer som ligger till grund för den
egna verksamheten och undersöka vilka villkor de skapar för brukare och
invånare.”
Maktfrågorna är
nedtonade i denna skrift, men de nämns
”Normer och maktordningar
samverkar. Normerna fungerar inte oberoende av varandra, utan de samverkar med
varandra. Ett funktionshinder kan exempelvis få olika betydelse för en man och för
en kvinna. Normer för sexualitet kan få olika konsekvenser för yngre och för
äldre personer. Att belysa hur olika maktordningar samverkar och hur de sammantaget
påverkar en persons position och livsmöjligheter kallas att inta ett intersektionellt
perspektiv. Detta görs genom att ta in flera dimensioner i analyser av
ojämlikhet.”
I SKL:s tidning Dagens
samhälle har från tema likabehandling skrivit en debattartikel om åldersdiskriminering. Hon lyfter också vikten av att granska de egna
normerna och arbeta intersektionellt.
”Arbetsgivare bör arbeta mot
åldersdiskriminering på ett normkritiskt och intersektionellt
sätt för att nå reell förändring. Med normkritiskt arbetssätt menas att
arbetsgivare arbetar med att förändra sina egna organisationsstrukturer
istället för att inrikta sig på att ändra individer. Med intersektionellt
arbetssätt menas att arbetsgivaren tar i beaktning att flera maktstrukturer och
normer ofta samverkar på arbetsplatsen. Det är till exempel stor skillnad på
hur äldre, svenskfödda kvinnor riskerar att åldersdiskrimineras jämfört med
till exempel yngre, utlandsfödda män.”
I regeringsformen står det
” Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde
och för den enskilda människans frihet och värdighet.
/…/
Det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och
jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas till vara. Det allmänna ska motverka
diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt
ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell
läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person”.
Dessutom finns alla
FN-konventioner om mänskliga rättigheter.
Jag tycker det är viktigt att
ta orden på allvar, kavla upp ärmarna och börja förändringsarbetet i vardagen.
Likaså kräver en reel förändring omfördelning av pengar och materiella
resurser. Tyvärr är det alltför många som har makt och finns i normens mitt som gärna använder alla jämlikhetsparoller i högtidstalen och sedan går hem och
fortsätter göra som en alltid har gjort. Tycker också att glappet har ökat
mellan det en säger och det en gör i de politiska partierna.
Andra problem är att en
instämmer i orden, men sedan inte inser att det handlar om att en ska granska
sig själv. Fast det mycket tydligt framgår att det
är människor i normens mitt som har makten att förändra, så gäller det inte den
egna maktgrupperingen utan alla andra. ”Vi” och ”dom” sitter djupt hos många
makthavare, liksom att det alltid är ”dom” som ska förändra sig, inte jag som
behöver förändra mig.
Jag gillar begreppet ”pinkwashing.
Så
här skriver Queers against pinkwashing
”Pinkwashing är en term som beskriver ett fenomen där
verksamheter använder hbtq-rättigheter för att tvätta bort smuts från andra
förtryck som samma verksamhet håller på med. Det är att ställa olika grupper
mot varandra. Om ett parti medverkar till dagens asylsystem som hindrar många
av oss att få åtnjuta våra mänskliga rättigheter, om ett parti medverkar till
vapentillverkning som dödar våra syskon i andra länder, om ett parti inte
verkar för handelsblockader mot Israel som ockuperar våra syskon i Palestina,
om ett parti medverkar till dagens klassamhälle där vi arbetar oss sjukskrivna
medan andra plockar ut miljonvinster. Om detta parti samtidigt säger sig värna
om hbtq-personer, säger vi att det går att se som pinkwashing. Oss som ni säger
er värna om är precis de personer som nekas asyl, vi är dem som trampar på
minorna ni exporterar, vi är dem som lever bakom Israels apartheidmur, vi är
dem som lever på minimilöner, vi är dem som är utförsäkrade och bostadslösa.
Det är inte antikapitalister som kidnappar Uppsala Pride.
Det är kapitalister som genom pinkwashing utnyttjar våra identiteter och
erfarenheter för att tjäna rosa pengar. Vår kamp handlar om frihet och rättvisa
för alla.”
Jag tycker att det är bra att det överallt framförs vikten
av ett normkritiskt förhållningssätt och att arbeta intersektionellt, så jag
gläds åt att begreppen implementeras överallt. Däremot är det viktigt att
granska hur de används, så att det inte bara blir pinkwashing av alltihop. Det blir ingen reell förändring utan
kamp.
För övrigt har jag haft fullt upp både igår och idag. Mår
relativt bra. Orkar mer än jag gjorde för några veckor sedan, men blir ändå
ledsen över att klara så lite. Allt är relativt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar