tisdag 12 juni 2012

Fotografier av kvinnor och män påverkar oss

Bilden är hämtad från moderna
 museets webbsida
För länge sedan var jag på en fotoutställning med Annika Karlsson Rixon. På moderna museets webbsidor finns hon presenterad. Jag njöt särskilt av hennes fotografier av kvinnor. Kan fotfarande känna den utstrålning av självklarhet och självständighet som hennes kvinnoporträtt hade. Kände mig stärkt.

Idag var jag inne och tittade på genusfotografens webbsidor. Märker hur mycket jag påverkas av fotografier på kvinnor. När kvinnor fotograferas som om de vore till för någon annan och saknar självklarhet i att vara en egen individ på bilden slår det hårt mot jämställdheten och kvinnors hälsa. På sidorna visas bl.a. bilder av en kvinnlig mästerkock, ett kvinnligt proffs som fullständigt fråntagits sin professionella (för att inte säga mänskliga) värdighet. Bilderna av mästerkocken finns i Arlanda Express tidning Xpress.
Bild på mästerkocken från
Arlanda Express tidning Xpress
För övrigt har jag mått så där halvbra idag, precis som jag gjort sista veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar