lördag 5 maj 2012

Nuläge, mediciner och intervju

Mina strumpor sitter åt runt vaderna. När jag tar av dem på kvällen så har strumpresoren lämnat spår i form av en intryckt ring runt benen. Ser nästan ut som om skelettet/skenbenet har påverkats, men det har jag svårt att tro. Har däremot haft lite ont i benhinnorna. 
Både i förgår kväll och i går kväll hade jag värk i ben och fötter. När det var som värst kändes det nästan som om skenbenet skulle gå av. Nästan så att jag gick upp och tog en Ipren, trots att mitt morfin ska hjälpa mot värk. Är dessutom svullen i ben och fötter. Känner mig dessutom svälld i buken.
Tänker: Beror det på Xelodatabletterna, eftersom cellgiftet har byggts på under 12 dagar?  (nuvarande kur går ut på måndag) Eller är det allmänna biverkningar efter alla cellgifter? Eller någon ny biverkan efter nyare mediciner? Skev salt- och mineralbalans? Eller kan det bero på att lever, binjurar eller njurar fungerar sämre?
Tror att besvären beror på biverkningar av en eller flera mediciner och inte på metastastillväxt. Har gått in i den medicinlista med biverkningar jag skrev i april och läst och lagt till i. Det framgår av denna blogg att mina besvär kan ha många olika orsaker.
Jungfrulin från min gamla trädgård
Klockan elva idag hade jag besök av en journalist som arbetar med en serie om cancer på fyra avsnitt, som P1 ska sända i sommar. Ett genomgående tema i serien är Agneta Klingspors bok ”Stängt pga ­hälsosjäl”. Du hittar en recension av hennes bok i DN i augusti 2010.
Journalisten var ung, inkännande och klok. Jag har blivit intervjuad många gånger om min cancer. Min erfarenhet är att många yngre människor vågar känna mer och ställer färre stereotypa frågor. Äldre journalister ser det mer som ett jobb som de ska beta av. Det blev ett möte som också berikade mig och som jag känner mig glad över.
Här kommer en schablon från mig, som vill vara försiktig med att stereotypisera olika kategorier. Åh vad många härliga unga modiga människor det finns. Det ger mig hopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar