söndag 20 maj 2012

Lite ordinärt strul och om Emmas kamp mot cancern

 Allmänt gnäll
Har nu suttit vid datorn i mer än två timmar, utan att ha lyckats uträtta det jag tänkte. Jag ska åka med min dotter och hennes familj till Grövelsjön i juli. Vi har bestämt datum och nu har jag försökt boka men allt blir fel.

Det verkar bara gå att boka och betala direkt med VISA via mitt BankID. När jag äntligen fyllt i så mycket så att det är dags att betala så får jag efter alla inskrivna uppgifter beskedet att mitt lösenord till BankID är ogiltigt. Har gått in och ändrat lösenordet men får ändå samma meddelande gång efter gång. Efter flera försök får jag istället betalning avbruten. Dessutom står det att du kanske redan betalt, men det syns inte hos banken!!!!  

Märker att ju äldre jag blir, desto otåligare blir jag. Ju mindre sak, desto större otålighet. Kan vara ett skäl till att jag vill jobba och göra andra saker. Låta mig fyllas av viktiga saker som inte handlar bara om mig.

Cancersjuka Emma
Lyssnar på P1:s dokumentär Nio mil -  en paus från cancern.
Två år efter cancerbesked, efter operationer, strålning och cellgifter, tänker Emma åka sitt tredje Vasalopp. Hon har fått läkarna att skjuta upp undersökningen, som skall visa om cancern är kvar, i fyra månader. Hon vill inte veta, inte innan Vasaloppet. Att klara av ytterligare ett Vasaloppet blir hennes viktigaste livsmål för stunden. Därför skjuter hon avsiktligt upp eventuella behandlingar.

 Jag blir berörd och tänker på vilka olika livsstrategier vi har. Tänker också att det mest rätta är att lyssna och reflektera runt vad en själv vill, oavsett vald väg. Med den egna viljan som motor tror jag en kan åstadkomma mycket. Tror också att ens omgivning är bäst stöd om en i första hand lyssnar och försöker förstå, istället för att komma med en massa välmenta råd. Råd är nog bara bra när de är efterfrågade. Annars blir de istället lätt till murar i relationerna.

Detta skrev Emma på sin blogg efter att ha genomfört Vasaloppet i mars i år:
….. ”det är en enorm vinst att få känna att kroppen klarar av det. Att jag har återfått kontrollen och att det är min kropp och inte cancerns kropp. Att jag inte vet om jag kommer att vinna över cancern, för det handlar inte om hur bra eller hur mycket man kämpar, men för varje dag som jag får vara mig själv så är det en vinst.”
Kaprifol som trivs tillsammans med äppelträdet i min gamla trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar