lördag 12 maj 2012

Lite om mig

Jag är en person med starka drivkrafter. Vill massor. Är också en person med tunt skal. Det är därför lätt att rubba min yta. Samtidigt har jag nog en stark kärna. Jag är både sårbar och osårbar. Min grund är svår att rubba.

Jag är lillasyster, vilket ofta innebär att jag har gemensamma erfarenheter med andra som också är lillasyster. Som lillasyster får en ofta samma position i familjehierarkin. ”Hon som är liten, oansvarig och bortskämd.” Den roll en tilldelas i en familj består förstås av så mycket mer än i vilken ordning en föds i en syskonskara. Det beror på kön, vårdnadshavares medvetenhet om normer, psykologi och makt, tidsepok en är född i, klasstillhörighet, sociala omständigheter i barndomen etc.
Jag är inne i en period när jag tänker ganska mycket på mina relationer med andra. Vill förstå mig själv och andra och möjliggöra samtal innan det är för sent. Känslorna pendlar också upp och ner. I kväll har jag gråtit en del. En god vän ringde och jag fick möjlighet att bolla mina känslor och tankar med en annan lillasyster. Hon gav mig också Sinnesrobönen, en bön som människor som går igenom Anonyma Alkolisters behandlingsprogram lär sig.
Gud
Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden


Tillägg söndag: Lyssnar på P1 Kropp och skäl om försoning. Intressant.
Karpaterklocka från min gamla trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar