tisdag 10 april 2012

Väl omhändertagen

Idag har jag fått leva i 58 år. Långt över medellivslängden för många kvinnor i många länder. Jag är glad över det mesta som hänt mig under dessa år.  Och tacksam över alla möjligheter jag erbjudits. Varje år har gett mig ny kunskap och nya perspektiv som är värdefulla.

Nya perspektiv heter också en låt som Ola Magnell sjungit och som du kan höra här. Delar av mitt liv har också innehållit tunga upplevelser, vilket för mig precis som för dem Ola sjunger om gett nya perspektiv. På senare år tror jag att mina upplevelser har fått mig att djupna i mitt tänkande. Visst är ilska en kraft framåt, men enbart ilska och ytliga teorier kan leda åt helt fel håll.

Idag och också under många andra dagar har möten med andras omtanke gett mig positiva bilder av människan. Grundvilja till godhet finns nog hos alla, men tyvärr förmedlas alltför ofta torftiga bilder av människor som egoistiska och giriga.

Började dagen med att kräkas upp de antikräktabletter jag just tagit. Morgonen fick därför fortsätta i ytterst maklig frukosttakt. Jag fick flera telefonsamtal och blev gratulerad på födelsedagen. Från gatukontoret ringde en kvinna om att mitt handikapparkeringstillstånd var färdigt för hämtning. Blombud ringde om blommor. Ansvarig sjuksköterska för mina behandlingar på onkologen ringde för att följa upp medicineringen med långtidsverkande morfin. Jag berättade om tröttheten och att jag kräkts flera gånger. Vi bestämde att jag skulle komma till ODA, så att jag fick träffa läkare och ta mina labbprover där.

På ODA träffade jag dels jourhavande läkare, dels min onkolog. Två sjuksköterskor turades om att serva mig och min dotter hann i tid för att vara med på läkarmötet. Jag var alltså omgiven av fem människor som var engagerade i att jag skulle ha det bra. Dessutom gav mig minstingen, min dotters åttamånaders mig energi och livsglädje.

Nu har jag minskat styrkan i morfintabletterna från 30 mg/två gånger per dag till 20 mg/två gånger per dag. Kanske beror min trötthet och dåsighet på överdosering av morfin. Har dessutom fått kortisontabletter för att få mer energi.

Läkarna har också skickat en snabbremiss för att röntga min hjärna. Det finns en risk att kräkningarna, tröttheten och nervpåverkan i käken beror på hjärnmetastaser.

Precis innan jag lämnade ODA ringde en kompis och frågade om jag behövde hjälp. Det gjorde jag ju, så hon kom hem till mig för att hämta recept och körkort så jag slapp stå i apoteksköer.

Vid sextiden kom fyra av mina partikamrater, landstingsrådet, kommunalrådet, riksdagsledamoten och distriktsordföranden. Det är ju dem jag har jobbat mest ihop med i kommunalpolitiken i Uppsala. De hade med sig mat, så jag har verkligen blivit firad på min födelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar