måndag 9 april 2012

Min påskhelg

Jag har orkat mycket mindre än vad jag förväntade mig denna påskhelg. Hoppades få sitta i en solstol och lapa sol och vårvärme, men så blev det inte.  Har ganska stora problem med munhålan, magen och tarmarna. Både i går och idag kräktes jag när jag precis tagit min medicin och innan jag påbörjat frukosten. Det kom båda gångerna utan förvarning. Jag har primperan hemma som ska förebygga just kräkningar så i morgon börjar jag min dag med en primperantablett. Är lite orolig att kroppen ska fastna i ett kräkas-på-morgonen-mönster.

På morgonen känns munhålan som ett uttorkat skinn, som behandlats med sega trådiga smörjor. Kan knappast prata. Underläppen är sårig och tungan knallvit av Candidasvamp. I morgon är nog mitt immunförsvar som sämst. Sedan hoppas jag att det vänder.

Munproblemen medför brist på matlust, så min mamma som kom hit i fredags har inte haft något trevligt matsällskap. För mig har det varit väldigt bra att få mathjälp.

Igår var jag med min dotter med familj. Mamma och jag var också inbjudna till hennes svärföräldrar på landet på påskafton.  Lördagen orkade jag inget annat än att bara vara hemma. Söndagen kom min dotter och hämtade oss när vi ville. Strax före klockan ett var alla morgonbestyr klara. Jag tillbringade i princip hela eftermiddagen i deras sköna soffa. Enda avstickaren var att äta mat i köket och att titta på barnbarnen när de cyklade. Mellanbarnet kan nästan cykla utan stödhjul. Njuter av att se deras rörelseglädje och stolthet ”kan själv”. Minstingen är ofta stolt över att hon kan krypa och nästan stå på egna ben.

Vi hittade på en lek i soffan, där mellanflickan var min GPS-ratt. Hon låg på alla fyra i mitt knä och så körde jag bilen genom att beställa på kartan, hennes rygg, vart vi skulle. Geografileken med att åka till olika platser och länder kombinerades alltså med ryggmassage, närhet och goa skratt. Äldsta barnet anslöt efter ett tag till vår lek och även minstingen ville ingå i gemenskapen.

Idag klädde jag mig strax efter tre. Har sovit gott och sedan mest tillbringat tiden med att glo i taket. P1 har stått på och jag har känt mig ganska behaglig i min såsiga tillvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar