måndag 26 mars 2012

Alla mynt har två sidor

Polyannas ” vara glad lek” har jag tidigare bloggat om. Den handlar om att förtränga sorg och förtvivlan. Istället ska du ständigt leta efter positiva saker oavsett hur du mår och alltid visa upp ett förnöjt ansikte. Ett sådant förhållningssätt hoppas jag att dagens barn slipper. Tacksamhet är något positivt när det kommer från djupet av mitt eget jag, men hemskt när du tvingas ha det som en mask.

En del av min tankeverksamhet ägnar jag just nu åt någon slags bokslut över mitt liv. Jag letar samband, strukturer och mönster. Försöker förstå skeenden som en nog aldrig kan få en entydig bild av. Tyvärr ser jag alltför mycket ur ett negativtv perspektiv, myntets svarta sida. Sörjer förlorade möjligheter istället för att se allt positivt jag också upplevt. Gråter jag så gråter jag, men jag behöver nog också lite Polyannalek och se livets glädjeämnen.

Ett skäl till att jag nu är i ett virrvarr av känslor tror jag är mitt vacklande mellan framtidsplaner och så blev mitt liv tankar.

Jag har haft goda vänner här både i går och idag. Märker att jag har ett stort behov av att bara omge mig med personer jag gillar och trivs att umgås med. Är alldeles för skör för att klara av en massa ofruktbara konflikter och tjafs. Jag behöver vara i ”solen”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar