måndag 5 december 2011

Styrketräning och krämpor

I morse började jag med styrketräning, i extremt lätta maskiner. Jag har tidigare tyckt att styrketräning är extremt tråkigt. Nu finns det nästan inga träningsformer som fungerar för mig. Kände att detta gick bra och tiden gick fort. Återkommer alltså gärna till kraftkällans gym nu på onsdag. Tänk vad mycket olika möjligheter livet innehåller. När en väg är stängd går det ofta att hitta en ny dörr att öppna.

Har tidigare bloggat om mina naglar. Vänsterhandens problem är på bättringsväg, men det är bökigt med en nästan tappad tumnagel och konstiga naglar på övriga fingrar. Högerhandens naglar vätskar av och till, så det blir mycket doppande i Alsolsprit.

Min sjukgymnast som var med vid dagens träning gav bra råd avseende högerhanden. Jag ska pressa handen mot något hårt i minst 20 sekunder, gärna med vinklad handled för att rätta ut mina kloliknande fingrar. Likaså ska jag trycka ihop fingrarna mot handen för att vänja dem vid att vara helt böjda. När fingrarna krampar i böjt läge får jag bryta upp dem. Det gäller att inte tillåta övertriggade nerver och muskler. Är jag envis så slappnar musklerna så småningom av, men jag märker att det tar tid.

Många av kommunens verksamheter arbetar utifrån KASAM (Känsla Av SAMmanhang)

”Det går inte att lära in något som inte uppfattas som meningsfullt. Inlärning är en strävan efter mening.”

För mig känns styrketräning just nu väldigt meningsfullt. Hoppas att det känns lika meningsfullt efter torsdagens läkarbesök, då jag får veta mer om hur nuvarande behandling fungerar. Läs mer om KASAM på Salutogenes 

Fyllde i KASAM-testet och fick 145, alltså normalvärde. Kändes lite konstigt att fylla i en del frågor eftersom de bygger på att en ska leva i ”evighet”.
Nu äger jag en liten grodprins och en tuff grodprinsessa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar