fredag 23 december 2011

God Jul alla människor, vargar och olika knytt

Nu är jag klar med julklapparna, har bakat några bröd. Så fort jag bloggat färdigt, vilat lite och packat mina saker så bär det av söderut.

Skälet till julhälsningen till vargarna var två artiklar jag läste på morgonen. Till Fria tidningen säger Eric Degerbeck från EU-kommissionen angående regeringens vargpolitik
”Det går inte att hävda att man å ena sidan ämnar följa art- och habitatdirektivet samtidigt som man å andra sidan välkomnar en utökad skyddsjakt. Enligt habitatdirektivet kan det inte bli fråga om någon skyddsjakt i vinter då den endast får ske under mycket snäva förutsättningar, till exempel om en specifik varg redan har orsakat allvarliga problem och det kan antas att det kommer att ske igen. Skyddsjakten får absolut inte bli en kompensation för den uteblivna licensjakten.”

UNT har haft två debattartiklar från fårägare. Den första skrev att det inte går att fortsätta som fårägare om vargar etablerar sig i länet. Artikeln bemöttes på ett bra sätt av andra fårägare, som visade på hur liten andel av fåren i Sverige som blir dödade av varg. Alltid skönt att få motargument, när några är kritiska mot vargens återetablering hos oss. Jag vill ha både får, varg och öppna landskap och det är fullt möjligt, utan stora problem. Problemet är varghatet och människors rädslor.

Amnestyljus
 Regeringen får berättigad kritik för sitt svaga försvar för de terrordömda svenskarna i Etiopien.  De två svenska journalisterna som fällts av en etiopisk domstol, dömdes på grundval av deras legitima journalistiskt arbete och måste släppas omedelbart och villkorslöst, uttalade Amnesty International 21 december.
Några av mina julpaket innehåller stearinljus jag beställt från Amnesty. Tänd ett ljus för alla människor som kämpar för fred, frihet och rättvisa. Tänd ett ljus för alla som sitter inspärrade i olika fängelser för att de har agerat för mänskliga rättigeter.

God Jul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar