fredag 25 november 2011

Första Advent och julstök

Våreld
Och så är det första Advent och sedan snart jul. Livet rusar fram. Det var ju nyss jul ju. I tidens snabba pulser glömmer jag bort att jag inte klarar en del saker. Får samma förhållningssätt som tidigare i livet. ”Det där klarar väl jag” och så glömmer jag att planera. Var och handlade med bil på Coop. Hade två ganska tunga kassar när jag kom tillbaka till bilen. Klarade knappt att lyfta upp dem ur kundvagnen. Det gick men med stor ansträngning.

Kom på att jag utöver att jag ska städa också ska ta fram adventssakerna. Ner i källaren för att hämta julsaker . Dessutom jord och krukor för nyinköpta Amaryllis, Hyacinter och våreld. Kartongen med julsaker kunde jag inte bära ner. Lyckades baxa och vicka den nedåt, så att jag fick fram de saker jag behövde.

Fortsättningen har gått bra, förutom att allt tar tre gånger så lång tid som jag tror att det ska ta. Nu är adventsstjärnan och de två elljusstakarna på plats. Växtgrupperna klara. Bara delar av damsugningen och lite golvtorkning kvar. Känner mig trött och ganska nöjd. I morgon kommer mellanflickan hit. Längtar.

Till sist lite positiva miljönyheter. En räka odlad helt utan kemikalier eller antibiotika och som livnär sig på mikroorganismer istället för fiskfoder kan bli verklighet. I alla fall enligt forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, som tillsammans med ett företaget tar fram en metod för att odla miljövänligare jätteräkor med hjälp av spillvärmen från Hallstaviks pappersbruk. Allt enligt Fria tidningen

1 kommentar:

  1. Önskar dig en lugn och fin adventstid! Var rädd om dig !
    Inga-Lill

    SvaraRadera