tisdag 8 november 2011

För mycket görande – för lite varande och fullt med tankar

Har inte riktigt hunnit med mig själv, min yoga och min träning idag och i går. Fyller istället agendan och huvudet med massor med vill, vill träffa barnbarn, vill gå på seminarium, vill träffa vänner, vill, vill, vill…. Igår eftermiddag/kväll var jag med min dotter med familj. På bilden leker jag med mellanbarnbarnet. Blir glad bara av att se bilden. Bär mina barnbarn med mig som ett varmt kärt rum i mitt inre.

Funktionshindrade objektifieras
På företaget Funka Nu:s webbisda läser jag exempel på arbetsförmedlares eller är det politikens enfald.  Företagets VD har åtminstone varannan månad blivit uppringd av arbetsförmedlingen. Så här beskriver hon samtalen:

”´Jag har en kille här som är alldeles gratis, det vill säga nästan i alla fall. Du får 75% kostnadstäckning och extra bidrag till personligt biträde om du tar honom´

Det är alldeles sant. Utan att beskriva kompetens eller ens namnge personen börjar de alltid, utan undantag, med att tala om att här finns arbetskraft som är gratis eller väldigt billig. Hittills har jag inte pratat med någon som bemödat sig om att läsa på vad vi sysslar med, eller vilken kompetens vi kan tänkas behöva.”

Visst är vi fler som blir heligt förbannade. Tänker på när patienter inte benämndes med eget namn när de var inlagda på sjukhus, utan döptes till lungan, lårbenet m.m. Det var illa men detta är mycket värre. På sjukhuset är en kanske någon vecka, men en funktionsnedsättning har en ofta hela livet. Ovärdigt!

Elev som också objektifieras
Sara placerades under några år i särskolan för att hon mådde dåligt efter traumatiska upplevelser under sin flykt från Somalia och hade svårt med svenska språket. Lyssna på ”SR granskar skolan.” 

Detta är ytterligare ett exempel på hur en människa inte får vara en egen individ, utan objektifieras och kategoriseras för att myndighetspersoner anser sig veta bäst och glömmer lysnsa. I detta fall agerade flickans mamma och andra vuxna ingrep. Nu läser Sara till socionom.

Socialdemokratins kris
I lördags skrev jag om en intervju med Lena Sommerstad i ETC-tidningen. Hon uttryckte bl.a. att det saknas en tydligare inriktning vad gäller socialdemokratins intellektuella arbete och idédebatten. Har flera gånger bloggat om att jag tycker Lena har kloka synpunkter. I mars skrev jag så här:

”Lena säger också att det är viktigt att fortsätta bygga politiken på breda bildningsideal. Vi måste bli bättre på att ta vara på aktuell kunskap för att göra bra analyser och utveckla politiken. Det finns så mycket stöd inom forskningen för vänsterns politik. Använd den!!!”

bloggade jag också om Håkan Juholt som partiledare
I morgonens P1 samtalade Bo Krogvig, pr-konsult som jobbat länge för partiet och Johanna Graf, Socialdemokrat och oppositionsråd i Solna om partiets kris. Särskilt Johanna Graf är intressant att lyssna på.
Johanna säger att Håkan Juholt åker runt och pudlar för en politisk kris som varit i 30 år. Man måste vara det man driver och driva det man är. Krisinsikt är viktigt. Det handlar inte bara om att socialdemokratins ras är medias fel. Politiker som setat för länge ser inte längre vad som är rimligt. Juholts kris är på ytan. Det är för stor idélöshet.

Håller särskilt med Johanna om att krisen varat i 30 år. Då tog Timbros tankesmedja tog över det politiska problemformulerandet och socialdemokratin följde efter.

Liberala lokaltidningens ledare kritiserar folkpartiets Palestinapolitik.
Då och då hittar jag bra borgerliga ledare i lokaltidningen. Håkan Holmberg räknar i dagens ledare upp skäl efter skäl till varför Björklund agerat bakvänt avseende regeringens avslag på palestiniernas ansökan om medlemskap i UNESCO.
Kritik är nödvändigt för utvecklingen. Oavsett det handlar om moderaterna, folkpartiet eller vänsterpartiet så är intern kritik nödvändig. Ett parti eller en organisation eller vad det än är självdör förhoppningsvis om alla medlemmar är Ja-sägare till vad ledningen tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar