måndag 31 oktober 2011

Litet livstecken och kroppsligheter

Två vänner har varit här och lagat fisksoppa. Till soppan har vi druckit vitt vin och pratat om kroppsligheter.

Jag har berättat om hur jag ska försöka knyta ihop trådar, tankar och forskning inför inlämnandet av mitt PM onsdag kväll. Känns omöjligt att få ihop en begriplig beskrivning, när jag själv har huvudet fullt med olika tåtar som bland annat berör detta: kropp, huvud, naturligt, emotionellt, djuriskt, våld, kroppskontroll, kroppskultur, kroppsfixering, kvinnlig underordning, anorexia, självskadebeteende, tatueringar, konstruktioner, hora och madonna, slampa, våldtäkt, kön, klass, hudfärg, barnkonventionen, plågor, förtryck, gränser, normer, subversivitet, kultur, menstruation, flöden, tjock, smal, Sado-masochism, heteronorm, patriarkat, motstånd, objekt, subjekt, förändring, FN, förakt, …..

Tänker att jag har ett ganska avspänt förhållningssätt till min egen kropp. Åtminstone nu närjag är tant. Att bröstcancern medförde att en fjärdedel av mitt högra bröst behövde tas bort har knappast bekymrat mig. Kändes skönt att kirurgen tog bort de två tumörer som växte i mitt bröst sommaren 1994. Min kropp förändrades och blev lite stympad då, men livet är värt så mycket mer.

Jag känner att min kropp och mitt huvud, min kropp och mitt jag framförallt är en helhet. Kanske har yogan hjälpt mig, kanske blir det enklare att hitta ett bra förhållningssätt till den egna helheten när en har levt några decennier.

Vet i varje fall efter alla tusen sidor jag nu läst om kroppsligheter och sexualitet att livet kan vara så olika. Är tacksam för att tidigare generationer av kvinnor har kämpat för kvinnors befrielse och rätten att bli behandlad som ett subjekt.

1 kommentar:

  1. Ja,detär inte klokt hur våra domstolar fungerar. Dubbel kränkning av de utsatta flickorna, man tror nästan inte det är sant. Hoppas du får ordning på din uppsats!(Jag harnu hittat ett sätt att skriva kommentarer, att man inte behöver gå över googlekontot, det fungerade aldrig för mig.)

    SvaraRadera