fredag 14 oktober 2011

"Knäppa" prioriteringar

I morse promenerade jag till mitt genusseminarium i Engelska parken. Det var kallt men soligt. Är lite småstel, men kändes skönt att röra på mig. Sedan gick jag hem och tog cykeln till jobbet. I går tog jag istället bilen till förmiddagens basgruppsarbete och eftermiddagens föreläsning. Känns lyxigt att kunna välja. Nu när min högerhand fungerar så dåligt så att är det dessutom ganska ansträngande att cykla.

Min kondition är något bättre, jämfört med måndagen. Hoppas att mina blodvärde också är bättre.

Under morgonens promenad tänkte jag på hur jag använder min tid. Är nog lite extrem som väljer att plugga genus på heltid, när jag har så lite ork. Har tackat nej till en inbjudan till min syster på onsdag när hon fyller år. Visst vill jag gå, men då funkar det inte att både läsa, vila tillräckligt och sköta mitt jobb.

Likaså tackade jag nej till att följa med några kompisar till Skedviken. Syftet med utflykten är att titta på när Salsskrakar och Storskrakar samarbetar om fisket genom att bilda skallgångskedjor i vattnet och jaga upp fiskarna på grunt vatten i vikarna.

Besök i Skedviken från slutet av oktober tills isen lägger sig rekommenderas, för det är en upplevelse. Har en tur så flyger havsörnar också runt över viken för att eventuellt fixa lite mat. I sällskap med vänner en sällan träffar blir besöket dubbelt upp. Läs mer här
De enda som får gå före studierna är min dotter med familj. Som sagt rätt prioritering för mig, men säkert ”knäppt” i en del andras ögon. Så om du är lika ”knäpp” som jag och vill ha mer kunskap om feminism, läs genusvetenskap!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar