lördag 15 oktober 2011

Juholt och media

Jag har bara ytligt följt Juholts agerande och allt som skrivs och sägs i media. Tycker att etik- och moralfrågor är viktiga och att en ska ”försöka leva som en lär”.

Samtidigt är det en omöjlighet att leva upp till alla krav, förväntningar och att i varje del göra som en säger. Mona Sahlin har vid flera tillfällen varit utsatt för drev. Vänsterpartiets partiledare Lasse Ohly har också varit ansatt, men då har angreppen ofta kommit från andra politiska partier.

Läste en TT-artikel i min lokaltidning om mediedrevet mot Juholt som jag tycker beskriver klassisk drevjournalistik på ett bra sätt. Den är publicerad på många ställen och du hittar den här.
Så här uttalar sig en av de intervjuade forskarna

Ester Pollack talar om en eskalerande skandaliseringsprocess där trösklarna sänks för vad som är relevant att rapportera om.


- Jag har tittat på ett antal artiklar som har varit helt uppbyggda på anonyma källor. Det är väldigt vanligt, tyvärr.”

Den andra medieforskaren i TT-artiekln uttalar sig så här om P1:s sändningar avseende Juholt

”- Jag är en inbiten P1-lyssnare och där är det just nu bara spekulationer och tyckande. Framför allt tyckanden. En tyckarnas afton, säger Mia-Marie Hammarlin.”

Jag tyckte först att rapporteringen var ganska saklig i de media jag följde. När jag lyssnat på P1 om Aftonbladets agerande framkommer en annan bild som du bl.a. kan lyssna på i dagens Medierna.
Det som framkommer i Medierna är bland annat att Juholt erkänner egna brister innan han själv kollat fakta. Informationen om reglerna är ytterst knapphändig och det saknas möjlighet att fylla i information om att det bor fler i lägenheten.

Min bild av Juholt (vilken jag knappast är ensam om) är en spontan person, som ibland gör saker för fort. Dessutom är han en väldigt skicklig retoriker som vill väldigt mycket. Om han är rätt person att också processa fram bra beslut, är jag mer tveksam till.

Jag har delvis påverkats av mediedrevet i mina tankar om Juholt. Hoppas nu på att han är rätt person att dra sitt parti och svensk politik åt vänster, för det behövs. Hoppas alltså att socialdemokratisk ”följa borgerlighetens politik i hälarna” är slut, men jag tvivlar. Kan bara hoppas att mitt tvivel beror på att jag fortsätter att påverkas av mediebilden av Juholt på ett negativt sätt.

Ett inslag i medierna som gjorde mig glad var ett moderat kommunalråd i Örebro som med kritisk blick beskrev mediedrevet mot Juholt.

Andra intressanta inslag i dagens Medierna var beskrivningen av hur Etiopisk media i en film manipulerat med orsakerna till varför de två anhållna journalisterna befann sig i landet. Programmet tog också upp hur svenska handlingar säkerhetsstämplas av regeringen för att dölja pinsamheter.

Kritisk granskning och självkritik är nödvändigt för att demokratin ska fungera. Heja alla kritiskt granskande journalister och alla reflekterande förtroendevalda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar