fredag 23 september 2011

Veckan som gått

Nyheter om bröstcancer
Kvinnor som drabbas av bröstcancer senare i livet löper en högre risk att dö jämfört med yngre bröstcancerpatienter, eftersom äldre patienter underbehandlas. Läs mer i GP

För kvinnor som behandlats för bröstcancer har graviditet efteråt ansetts öka risken för återfall. Nu visar ny forskning att de som lyckas få barn har en betydligt minskad risk för att dö i sin sjukdom jämfört med dem som inte blev gravida. Läs mer i SvD

I Malmö finns det en metod för att lindra för lymfödempatienterna. Läs och lyssna på P4

Antalet nya fall av bröstcancer ökar och framförallt bland kvinnor i fertil ålder i Asien och Mellanöstern. Längre livslängd och högre levnadsstandard som ligger bakom. Ju mer västerländskt levnadssätt man har, desto större bli risken. Och i länder som inte har motsvarande resurser som i västvärlden kommer det att bli oerhört kostsamt att behandla bröstcancer. Jag tycker det är en jämställdhetsfråga om alla kvinnor får hjälp eller om länderna prioriterar annat. Läs och lyssna på Ekot.

Palestina
När jag skriver detta har president Mahmud Abbas precis talat i generalförsamlingen i FN. Innan talet överlämnade han en ansökan om att FN ska erkänna Palestina som självständig stat till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon. Jag lyssnar och njuter. Agerandet är strategiskt klokt. Läs och lyssna på Ekot.

Lyssna också på Jonas Gahr Støre norges utrikesminister, Carl Bildt, utrikesminister, Sten Sjöström, Sveriges Radios korrespondent i New York, Agneta Ramberg. Är inte förvånad över att Carl Bildt istället tycker att vi ska fortsätta som vi alltid har gjort.

Läs också en debattartikel i Sydsvenskan av diplomaten och Mellanösternkännaren Ingmar Karlsson.
”Den fredsprocess som nu sägs vara hotad av ett internationellt erkännande av en palestinsk stat har systematiskt motarbetats av Israel i mer än trettio år. ”

Jobb
Har haft en ganska intensiv jobbvecka. I måndags pratade jag inför alla medarbetarna på ett korttidshem, i onsdags inför en gymnasieklass och idag var jag och pratade på ett möte anordnat av Gottsunda Sisterhood. Målgrupperna har varit helt olika, men alltihop har varit väldigt roligt. Är glad över att jag har förmånen att ha ett jobb jag trivs med.

Hälsa
Orken är inte så stor, men tycker att jag klarar en hel del. Cyklade till Gottsunda i morse. Kämpade på uppför hela Kungsängsledsbacken utan att kliva av cykeln. Sedan tillbaka till stan för att träffa dotter och barnbarn i stadsparken. Promenad hem till mig.

Nästan hela veckan har jag utöver jobbet haft en massa andra trevliga aktiviteter, som gått i ett. Framförallt har jag haft flera vänner här. Igår genomförde jag hela yogaprogrammet som jag har på CD, tillsammans med en körkompis. Märkte att orken inte var den bästa men det gick varje fall att genomföra nästan alla övningarna.

Övrigt
Läste och njöt av Maria-Pia Boëthius ledare i dagens ETC. Har bloggat om tidigare ledare här och här och här.

Dagens ledare handlade om att mediedraken tappar kraft. DN kan inte längre ensamma sätta dagordningen tack vara internet. Hon förutspår att dagens svenska sätt att bedriva politik genom debattartiklar på DN-debatt snart tjänat ut. Unga kommer att följa politiken och agera på helt andra arenor. Dessutom synliggör hon att stora mediaägare och tidningsutgivare ofta själva gömmer sig för journalister. En del har tom haft livvakter för att skydda sig från närgångna frågor.

Och så lite om konsekvenserna när kommunal verksamhet privatiserats. Svenskundervisningen för invandrare har försämrats efter att privata aktörer tog över 2007, visar statistik från Skolverket. Läs mer i UppsalaDemokraten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar