torsdag 14 april 2011

SPA

Har lyxat med ett dygn på Färna Herrgård och SPA anläggning nära Skinnskatteberg. I går kväll åt vi tre besökande kvinnor en god trerättersmiddag. Idag har vi fått klassisk massage och gjort ”Water Gong” i poolen. Vi prickade in ett datum när det var sänkt pris och få besökare. I natt var det bara vi tre och så ytterligare två kvinnor som sov på herrgården. På SPA-anläggningen var vi ensamma som besökare. Idag kom över hundra konferensgäster, så det är inte alltid lugnt. Och det är inte heller lugnt för alla. Efter lunchen idag var vi nere vid sjön. Där hade vi det väldigt lugnt. Samtidigt kämpade sig gäddorna upp på grunt vatten för att lägga sin rom. Grodorna lekte för fullt. Hannarna såg enorma ut i sina uppblåsta positioner och verkade knappast ha en lugn stund.


Foto: Simon Kärvemo. Jag har hämtat bilden på Sveriges Herptilers webbsida.

Har lärt mig att SPA betyder Salus Per Aqua, hälsa genom vatten, så i går skålade vi i SPA. Var väldigt trött i går och är fortfarande trött, men har lite lättare att komma ner i varv. Sov dåligt i natt också, men inte lika dåligt som de föregående två nätterna. Tar hjälp av min spikmatta när jag ska varva ner kroppen. Mattan är väldigt bra. Skönt att kroppen klarar denna form av beröring igen. När jag behandlades med Caelyx, så hade det nog blivit en fruktansvärd upplevelse att ligga på en spikmatta eftersom huden inte klarade något som helst tryck. Även ett löst sittande BH-bandet gav då små blåsor.

Bilresan till och från Färna var en njutning. Härligt att rulla fram i det vårliga landskapet. På ditvägen gjorde vi pauser i Sätra Brunn och sedan skådade vi fågel vid Fläcksjön. På hemvägen stannade vi och åt tårta vid en fin badplats vid Stävresjön. Pauserna var viktiga för att jag skulle orka köra hela vägen. Är väldigt glad över att kroppen klarat 30 mils bilkörning. Jag sitter skönt i min bil. Sätet går att fälla bakåt om jag behöver vila ryggen.

Vad många viktiga detaljer det finns som gör ett aktivt liv möjligt och njutbart för en med skruttig kropp som jag. Perspektiven på livet förändras med ålder, erfarenhet och hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar