onsdag 9 mars 2011

Kritik och självkritik

Vaknade och kände mig utsövd och pigg. Började promenera till jobbet. Orken räckte inte så långt, så jag klev på en buss och åkte någon kilometer. Därefter ytterligare en kort promenad. Denna morgonpromenad med härlig sol passade mig alldeles utmärkt.

Läste det jag skrev igår och tänkte att ibland låter jag nog väldigt kritisk till mitt parti. Jag är ganska mycket en kritiskt granskande person och det gäller både mig själv och min omgivning. Precis som jag hittar massor med fel och brister hos mig själv, så gör jag det hos andra. Jag är också en normbildare, som bidrar till normer som kan utestänga andra. Syftet med både självkritik och kritik mot olika gruppers normer, är att försöka synliggöra. För det som förblir osynligt kommer inte heller att förändras.

Det blir inte heller någon positiv förändring om människor känner skuld och skam för sina brister. Tack och lov finns det inga felfria människor. Jag tycker att konstruktiv kritik är bland det svåraste som finns, men samtidigt är det en stor utmaning för mig. Och jag gillar utmaningar.

Fotot på Sparvhöken har Per Månsson tagit och finns på Upplands ornitologiska förenings webbsidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar