torsdag 10 mars 2011

Vithetsnorm

Jag är uppvuxen i en samhällskultur, där vita är goda och välorganiserade, svarta glada och vilda, gula listiga affärsmän och röda smyger fram med tomahawken. Svarta, gula och röda är dessutom exotiska. De inhemska samerna är primitiva, men har vackra kläder. Romerna är inte ens exotiska. De vill inte bo med oss andra i vårt goda samhälle, utan utanför i sina egna läger för att sedan kunna resa runt och stjäla och lura människor.

Jag överdriver i min beskrivning, men jag är ganska fullproppad med skeva föreställningar om andra. Det mesta har jag lärt mig att hålla tyst om för annars kan det märkas att jag inte bara är god. Vithetsnormen sitter djupt och det gäller inte bara mig. Linné lade nog grunden till den svenska rasismen genom att beskriva olika folkgruppers egenskaper och utseende. Bilden av västerlandet som det goda och välfungerande och resten av världens länder som outvecklade och primitiva förstärktes sedan under 1800-talet när den ”vita” världen skulle motivera hur hen kunde hålla slavar, slå sönder samhällen och skövla länder på olika naturtillgångar och andra rikedomar. I Uppsala mättes skallar för att försöka bevisa västerlänningarnas högre intelligens och därmed rätt till överhöghet.

Jag läser och pratar mycket om vithetsnormen, heteronormen, funktionsnormen, medelklassnormen och mansnormen. Tycker att jag har blivit mer medveten och ser mer hur normerna används för att begränsa människor som tillhör olika underordnade kategorier på olika sätt i olika sammanhang. Normernas konsekvenser i form av kränkningar, diskriminering, maktlöshet, fattigdom och utnyttjande av människor är oacceptabla.

Som jag skrev i inledningen så märker jag hur jag av och till försvarar mina och andras kränkningar utifrån rådande normer. Och jag är glad över att jag ändå har blivit mer medveten om hur normbegränsningarna och normkonstruktionerna går till. Svårast tycker jag det är att se och motverka vithetsnormen.

Sverige har varken gjort upp med sitt nazistiska förflutna eller med sitt rasistiska förflutna. Nu finns det ju också ett parti i riksdagen som vi kan skylla rasismen på, så kan vi fortsätta vara dom goda svenskarna. Jag tycker att Linus Brohult på ett bra sätt visar hur uppdelningen i onda Sverigedemokrater och övriga som goda retoriskt går till i Fria tidningen denna vecka.

För övrigt känner jag mig hyfsat pigg och sover gott om natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar