torsdag 13 januari 2011

Sämre igen

Var på labb i tisdag och på sjukhuset och fick behandling idag. Fick också svaret på labbproverna. CA-15 har ökat igen med mer än 30 procent från 45,9 till 60,9. Jag var inte beredd på denna försämring. Kände oförberedd och samtidigt beredd. Tänkte att nu går nedbrytningen av kroppen fortare än vad jag varit inställd på. Känner ingen djup oro eller rädsla, men stumhet och lite oföretagsamhet. Vad är viktigt.
Viktigast är min dotter och hennes barn. Har haft ett långt och uppriktigt samtal med henne nu i kväll. Känns väldigt bra. Vi är uppriktiga mot varandra. Jag har en klok dotter och en modig dotter. Kan vila i detta.

Jag har rört till det för mig med behandlingstider, läkartider och labbtider. Klockan elva på förmiddagen idag ringde en onkologsköterska och undrade var jag var. Jag har fått papper hem där det står. Torsdag 13 januari behandling klockan tio. Torsdag 20 januari läkarbesök klockan halv två och behandling klockan två. Ett litet labbprov inför idag, där blodvärde och immunförsvar följs upp. Ett större lapprov inför läkarbesöket nästa torsdag, där även CA-15, levervärden m.m. följs upp.

Jag bestämde mig för att det var tvärsom, utan att kolla. Tog fel lappar med mig och var blind för att det stod 20 januari.Jag tror inte att jag gör om detta misstag och känner att det är OK att inte alltid ha koll. Tror att vårt jordklot blir en bättre plats att leva på om vi både tillåter oss själva och andra att göra misstag.

Detta gör att jag fått besked om försämrade labbvärden idag utan att ha fått träffa läkare. Jag har alltså inte fått möjlighet att samtala med läkare om vilken behandling jag ska ha. Har alltså frågor

1. Ska jag få taxol eller byta behandling nästa torsdag. Hjälper taxol?

2. Vad finns för alternativ till taxol, finns det något som läkarna tror hjälper mig?

3. Hur mycket cancer kan slås ut genom strålning. Jag tror att cancern har förändrats i bäckenet, för det är där jag har mest ont. Kan det gå att stråla där så cancercellerna slås ut och jag kan fortsätta med taxol eller tag till.

4. Tror att jag får göra en ny MRT som också mäter försämringar i bäcken och axel, eftersom MRT-undersökningen sist inte kollade dessa delar, trots att de också fått remiss på att en sådan undersökning ska göras. Kan en sådan undersökning vara underlag för strålning?

Känner mig just nu trött och ganska lugn. Känner is i magen och att jag har ro att avvakta besked till nästa torsdag. Ska däremot kolla vilken läkare jag har på torsdag, för jag har två favoritdoktorer och vill gärna träffa någon av dem snart. Vet samtidigt att min behandling diskuteras i onkologläkargruppen, så jag tror att det finns ett tänk om vilken behandling som är bäst för mig nästa torsdag.

För övrigt följer jag en annan cancerblogg, spenatmamman spekulerar. Vi var flera olika kvinnor med m etastaser i skelettet som kommenterade hennes blogg om att ha ont. Läs inlägg och kommentarer. Kajsa Bergman Fällén som har denna blogg behandlas mot sin bröstcancer med Navelbine. Det kanske är det jag ska byta till?

Nu ska jag sova och om jag inte somnar direkt, så är jag inte särskilt orolig för att behöva ligga vaken ett tag. Tänker stänga av väckarklockan och gå upp och till jobbat när jag har vaknat och är färdig med morgonbestyren. Saker får ta den tid det tar i morgon. Livet här och nu känns viktigast.

1 kommentar: