söndag 23 januari 2011

Ledarskap, man eller kvinna och manlig norm

I vänsterpartiet pågår en diskussion om könet på nästa partiledare eller om det ska vara två språkrör. Ska det vara en partiledare, så är inte det viktigaste om det är en man eller kvinna utan vilken individ som blir vald.

Ledarskap och manlig norm kopplas ofta ihop. Med det menar jag att en ledare förväntas ha så kallade manliga egenskaper. Jag anser att en ledare ska ha genuskompetens och också värdera så kallade kvinnliga egenskaper lika högt som manliga. En patriarkal kvinna är lika illa som en manlig patriark. Jag tror på idén med två språkrör, men det viktigaste är att partiledningen kan se saker ur många olika perspektiv.

Alltså gärna två språkrör, en man och en kvinna som är bra på att samarbeta och kan komplettera varandra. Ska det vara en partiledare så är det positivt med en kvinna, men också helt OK med en man med genuskompetens och många så kallade kvinnliga sidor.

För övrigt mår jag bra. Har gjort yoga i nästan en timme, promenerat 1 timme i sol och kyla och sedan ätit middag hos vänner och druckit te hos andra vänner. Sitter i min sköna säng och är glad och nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar