tisdag 18 januari 2011

Längtan till att få vila

När jag kom hem efter jobbet var jag trött. La mig en stund och gjorde Yoga Nidra – somnade så vilan blev trekvart lång. Sedan har jag varit på kören. En trummis undervisade oss om trumspelning, rytmer m.m. Det var mycket intressant och jag njöt när han spelade ett trumsolo för oss. Var samtidigt väldigt trött och längtade hem till min säng. Det är skönt att längta efter saker som hen vet att hen har framför sig.

Många i vårt moderna sekulariserade samhälle lider av existentiell ohälsa, läste jag på forskning.se idag. ”Grunder för existentiell hälsa är att man känner mening, hopp och samhörighet kombinerat med att man har någon övergripande tolkning av tillvaron. Den kan vara till exempel andlig, religiös eller politisk”, enligt en avhandling av Cecilia Melder.

I pressmeddelandet från Uppsala universitet står det också att ”Den existentiella hälsan är att jämföra med kondition. Den måste underhållas. Gör man inte det blir sökandet akut när något händer. Man måste bygga upp en ”grundkondition”. De som har en god existentiell kondition upplever sig må bättre och när de blir sjuka har de bättre förutsättningar att hantera det.”

Jag tänker att mitt bloggande om existentiella frågor är ett sätt för mig att underhålla min existentiella grundkondition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar