onsdag 19 januari 2011

Bara makt eller vilja att förändra, kulturtant och sol

Läste i den borgerliga lokaltidningens ledarlogga om Stockholmssossarnas valanalys och blir alldeles matt. Efter att ha läst hela valanalysen så har jag kvar uppfattningen att om de förslag Stockholmssossarnas valanalys blir partiets politik, så kan partiet lika gärna fortsätta minska.

Så här står det bland annat:
Vi måste samla oss kring en långsiktig politisk vision som håller över flera val.
Vi måste formulera en trovärdig politik för jobb och tillväxt.
Vi måste forma nya lag av företrädare som kan bära förnyelsen av politiken.
Vi måste driva en politik som gör livet lättare att leva för stockholmarna.
Vi måste förstå vilka det är som bor i vår region.

I hela dokumentet nämns ständigt stockholmarna men jag såg inget om olika stockholmares olika villkor. Saknade viktiga hållbarhetsfrågor som jämställdhet, jämlikhet och miljö. Hela analysen domineras av att socialdemokraterna måste få fler väljare. Att få makt oavsett vad makten sedan ska användas till ligger som en underton i hela materialet. Analysen kunde lika gärna komma från moderaterna om de hade förlorat väljare. Läs Stockholmssossarna vill imitera mästerimitatören här.

Läste ett pressmeddelande på forskning.se om en intressant avhandling. Statsvetaren Rasmus Karlsson har studerat vad dagens politiker har för visioner när det gäller en hållbar framtid. Enligt pressmeddelandet tänker politiker av idag knappast alls kring långsiktiga frågor. Våra dagars politik präglas av kortsiktighet och brandkårsutryckningar. I avhandling argumenterar författaren för vikten av långsiktighet.

Har också läst i tidningen genus om kulturbärarna. Kvinnor konsumerar mer kultur än män. Den stora kvinnopubliken inom kulturen ses ofta som ett problem. Den artikel jag refererar till synliggör att det som äldre kvinnor, barn och unga flickor gillar ofta får låg status inom kulturen. Män uppfyller maskulinitetsnormen genom att producera och kvinnor förväntas vara passiva mottagare som producenterna ser ner på. Visst är det skönt att en debatt har startat om detta och om det sexistiska förhållningssätt som många kulturproducerande män har och framförallt har haft. Jag ser mig gärna som en kulturtant, men min ålder och mitt kön ska inte ha något med mitt värde som människa att göra.

För övrigt njöt jag av solen när jag tog en liten omväg från labbet på Ackis till jobbet. Jag cyklade söderut längs med ån med ansiktet mot solen. Nu ska jag göra mitt yogapass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar