tisdag 4 januari 2011

I normens mitt

Har läst i Stefan Hannas blogg (centerpartiets kommunalråd i Uppsala) Så här beskrivs den s.k. tjockisskatten:

”Det är en sak att man som överviktig själv väljer ett liv där man orkar mindre och där min hälsa ständigt är mer utsatt än för en som inte är överviktig. Problemet för alla andra är att vi lever i ett samhälle där vi alltid, till stora kostnader, har valt att stötta alla oavsett de individuella okloka valen. Ur ett politiskt perspektiv kan man då välja olika vägar. En väg kan vara att låta det vara och alla kollektivt får betala for enskilda tillkortakommanden. En annan väg kan vara att de som väljer att inte vårda sig själva får betala högre skatt än de som gör det. Är inte det senare rimligt med tanke på att de senare utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar än en som äter och dricker normalt och som tränar regelbundet ? Om det kostar mer att leva osunt säger inte det kollektiva samhället NEJ! Det kollektiva samhället säger Gör som du vill men om du väljer en oklok linje sa får du betala extra så att vi kan finansiera alla extra kostnader som du kommer att kosta samhället, om du blir äldre.”

Här kommer några Britt spekulerar tankar:

Jag tycker att det är en fördel att Stefan Hanna skriver det han tänker . Tror att han precis som många andra Allianspolitiker är blind för att han befinner sig i normens mitt. Han inser nog inte att andra har andra perspektiv och uttalar den ena grodan efter den andra, nu när han blivit synliggjord som en person som uttrycker sig klumpigt. För egentligen handlar hans klumpiga skrivande bara om att han gått lite för långt i att tydliggöra den politik som Alliansen egentligen står för, en skyll dig självpolitik om du inte tillhör normens mitt och tillhör den vita, västerländska, kristna medelklassen, som är frisk, har arbete, är någorlunda vältränad och ej för överviktig. Stefan Hanna har p.g.a. att han talar klarspråk hamnat utanför nomens mitt och jag hoppas på att all Allianspolitik framöver ska gå samma öde tillmötes och ses som något gammalt, orealistiskt och unket.


För övrigt försov jag mig i morse. Vaknade först kvart i nio, vilket nog beror på att jag hostat mycket i natt. Känns bra att kroppen tar för sig, så jag får tillräckligt med sömn . Efter att ha jobbat mellan klockan tio och fem, cyklade jag till IKEA för att handla några förvaringslådor i tyg. Blev irriterad av att cykelställen var mycket längre ifrån ingången än bilparkeringsplatserna. Tänker att det beror på att cyklister varken tillhör IKEAnormen eller ses som köpstarka viktiga kunder. Varorna jag tänkt inhandla fanns inte idag heller, så jag cyklade vidare till COOP för att fylla cykeln med matkassar. Blev igen irriterad när jag inte nådde ljusknappen utan att ställa ifrån mig cykeln. En stor snöhög låg mellan cykelbanan och stolpen, så det var nära att hela cykeln välte, när jag med en hand på cykelstyret vinglade upp på snöhögen.

Var hemma igen klockan sju. Dagens cykeltur gjorde att jag kände mig alldeles urlakad när jag klev in genom dörren. Nu har jag ätit gott, vilat och återfått min energi .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar