torsdag 28 oktober 2010

Det handlar om makt

Idag var jag i en ledningsgrupp för att prata jämställdhet utifrån en rapport med olika förslag och hindren för att förverkliga n förslagen. Det handlar om makt, sa en av cheferna. Jag gillar när maktfrågorna blir så tydligt uttalade. Alla politiskt korrekta samtal där maktfrågorna döljs medför att inga förändringar genomförs, utan det blir bara en massa prat.


I Sverige har vi en välutbyggd sjukvård och bröstcancervård för alla. Det handlar också om makt. Tidigare generationer har tagit strid för att alla ska ha rätt till bra sjukvård i Sverige. Det har man t ex inte i USA. Där har demokraterna misslyckats och den sjukvårdsreform som Obama ändå lyckades baxa igenom en kritiserad kompromiss.
Sverige är inte längre det främsta jämställdhetslandet. Andra länder har gått om oss. Ska jämställdheten förbättras så måste maktfrågorna belysas på ett ärligt och reflekterande sätt.

För övrigt har jag träffat läkare idag. CA-15 hade gått upp lite grand, från 51 till 53 och det var jag beredd på. Min läkare noterade och skulle följa upp den svaghet jag känner i båda handlederna. Eftersom det handlar om båda handlederna så är det nog inte metastaser i en kota för det borde inte påverka båda extremiteterna lika mycket. Jag behöver inte ta blodprov inför varje behandling, så jag slipper några sjukhusbesök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar