onsdag 22 september 2010

Sociala medier

I morse när jag cyklade till jobbet funderade jag över facebook och att gilla vad någon annan skriver/gör. Tycker att man ska vara uppmuntrande när andra gör bra saker. Däremot kan gillandet bli till ytliga markeringar om vilka personer man vill stödja. Kanske blir det ännu mer av att ”hjälper jag dig så hjälper du mig”, ett manligt könskodat homosocialt tillvägagångssätt där en person som lär sig koden gör karriär, medan den som är kritisk får ”förbli vid sin läst”. Tänker också att detta gillande blir som ett ständigt röstande, där tiden går till att hålla på och markera var man står i olika frågor, för att ge stöd.

På jobbet lyssnade jag på en intressant föreläsning om sociala medier och vilket inflytande/makt de har i dagens samhälle. Det är viktigt att behärska sociala medier för partier och andra som vill påverka. Föreläsaren framförde att facebookandet om vad jag gör just nu blir ett socialt kitt på liknande sätt som när man möter en människa och pratar väder och vind. Det är alltså inte själva innehållet i det man skriver som är intressant utan det sociala kontaktnätet, där några knäcker koderna och andra inte.

Hemma har jag sedan, liksom under flera kvällar tidigare fastnat framför datorn längre än jag planerat. Vill egentligen gärna läsa en bok som ligger på sängbordet ”Det ordnar sig” av Anna Wahl m.fl men när jag är klar med allt annat är klockan för mycket. Känner en frustration över att jag hinner så lite av det jag vill göra och samtidigt har jag så goda förutsättningar att faktiskt göra det jag vill.

För övrigt hoppas jag slippa gå upp och ta en Ipren i natt . Tror på ett nytt jympapass i morgon.

Bilden är på en av de katter jag tidigare hade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar