tisdag 21 september 2010

Vem vet?

I söndags skrev jag ”För övrigt har jag ont i kroppen och undrar om jag kommer att leva om fyra år när det är val igen.” Har fått flera kommentarer om detta.

Tänker på när jag som tjugoåring jobbade på Uppsalas mentalsjukhus med gamla patienter. På avdelningen fanns en gammal dam som fyllt 90 år. Hon gick fram och tillbaka i korridoren med käppen i högerhanden och muttrade ”Åh jag är så gammal och kommer att dö snart”. Damen hade trots sin ålder mycket energi och det hon sa stämde inte riktigt med hur hon rörde sig. Damen ramlade och bröt lårbenshalsen och vi tänkte nog alla att hon inte skulle orka med operation och allt vad det innebar då för mer än trettiofem år sedan. Men damen kom tillbaka ännu mer energisk . Hon gick nästan snabbare i korridoren och dunkade käppen taktfast i golvet samtidigt som hon upprepade ännu mer ihärdigt ”Åh jag är så gammal och kommer att dö snart”


Bilden är hämtad på Friskis o Svettis Uppsalas hemsida

Ingen kan veta hur länge man får leva, men det är skönt att skriva hur det känns och vad jag tänker.

För övrigt känner jag av gårdagens jympapass. Behövde ta en Ipren i natt och i morse, men sedan har jag klarat mig. Det blir nog ett nytt pass på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar