fredag 27 augusti 2010

Livets ofattbarhet


Idag ringde en vän mig. Hon hade precis fått ett dödsbesked. Hennes läkare meddelade henne idag att det inte finns någon medicin som kan hjälpa hennes kropp bekämpa den cancer hon har. Hon kommer inom några månader att dö av den bröstcancer hon drabbats av. Hon kommer inte så länge till att finnas till för mig. Våra många och långa öppna och givande vardagssamtal kommer inom en snar framtid att upphöra.

I vintras fick jag en krukväxt av henne. Den var full av rosaröda blommor, som ganska snart hade blommat över. Nu har krukväxten sedan flera veckor tillbaka haft en ny stor blomknopp. Idag slog blomman ut och det finns fler väldigt små knoppar. Denna blomma är en hjälp för mig när jag tänker på min vän. Tystnad, stillhet och ordlös skönhet och smärta. Livet är ofattbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar