söndag 22 augusti 2010

Helgens varande och görande

Har haft en lugn helg. Umgåtts mycket med den man jag nyligen träffat. Pratat, läst tidning, samtalat, berättat, lyssnat på P1, cyklat, träffat barnbarn, pratat, ätit, sovit, firat 1-åring, ringt några telefonsamtal, gjort lite Sudoko, lyssnat mer på P1, varit lat, sovit, läst tidning, gjort enkel yoga, skrivit på Facebook, lämnat kritiska kommentarer på en tidnings hemsida, renskrivit tipsfrågor för vänsterpartikvinnornas aktiviteter i valrörelsen, svarat i telefonen, listat mig på vårdcentral (landstingsdriven) närmare där jag bor, lagat mat, gjort mer Sudoko, cyklat längre tur, skickat mejl, bloggat m.m. Detta var görandet.

Angående hälsan mår jag ganska bra. Efter flera långa viktiga samtal känns det mycket bra i min nya relation med en man. Märker hur lång tid det tar att både lära känna mig själv i den nya relationen och lära känna den man jag mött. Måste få ta tid.

Planerar att gå på jympa i morgon. Är lite orolig för om det ska fungera, eftersom jag är stel i ryggen.

På torsdag ska jag rotfylla min tand. Börjar nog med penicillinet inför tandläkarbesöket på måndag kväll. Känns inget bra att ta antibiotika eftersom det förvärrar svampinfektionen (candidasvampen) i munnen. Längtar efter att få börja äta Bondronat (skelettuppbyggande medicin) igen och tar redan nu någon tablett då och då för att stärka ryggen. Är mer orolig för att ryggen ska försämras när jag inte äter Bondronat än jag är för att få nekros (käkbensvävnadsdöd) av att äta Bondronat och rotfylla min tand.

Skälet till att jag bytt vårdcentral idag är att jag vill ha närmare till en sjukgymnast. Frågade när jag fick behandling i måndags om onkologen hade några sjukgymnaster som kunde hjälpa mig med övningar för ryggen, men Akademiskas sjukgymnaster är enbart till för dem som är inlagda. Övriga har fått sluta i brist på pengar. Dumsnålt och tråkigt tycker jag, som tror att en sjukgymnast som har kunskap om metastaser i ryggkotorna kan ge mig bättre hjälp.

Sitter och tittar ut över vita och grå moln, som flyter ihop som ett himmelshav. Min lägenhet ligger på femte våningen. Känns tryggt att ha tillgång till oändligheten alldeles utanför fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar