tisdag 1 juni 2010

Normalitet och trygghet

Har fortfarande känslorna som utanpå mig själ v och blir lätt berörd. Ryggen är varken bättre eller sämre.

Mycket av mina tankar och känslor är även idag i Israel – Palestina- frågan. Kortsiktiga vägar ur våldsspiralen är lätta att se. Öppna gränserna, stöd palestinierna så att de kan bygga upp Gaza igen, se till att barnen får gå i skolan, att alla får hjälp att bearbeta sina trauman, riv muren runt Västbanken, ge FN mandat att verka fritt utan Israelisk aggression etc.

Långsiktigt är det mycket svårare. Hur återskapas tillit mellan olika folkgrupper, i en del av världen där makthavare har skaffat sig makt genom att medvetet manipulera människor att vara rädda för varandra.

Jag mådde bra av att demonstrera idag. Gick bland en grupp palestinska kvinnor och ropade Bojkotta Israel och Släpp fångarna. Det är skönt att förenas med andra människor i en gemensam manifestation, när man är illa berörd av samma händelser.
I morgon efter jobbet hoppas jag komma iväg på jympa och sedan läsa en bok av Claes Britton ”Min mamma är död."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar