måndag 7 juni 2010

Käkbensinflammation

Att ”en olycka sällan kommer ensam” tror jag inte på. Men jag känner en trötthet över att nu ha drabbats av tandvärk och käkbensinflammation. Har känt en irritation i nedre vänstra tandraden i några dagar. I går kväll blev det värre. När jag tog en klunk Wichy vatten som tidigare har lindrat gjorde det istället hemskt ont från stortån till huvudets topp. Värst strålade det ned under en tand med tandkrona. Hade turen att få en tid hos min ordinarie tandläkare idag, som efter en stunds undersökning konstaterade just käkbensinflammation.

Jag har därför använt 2 timmat av min dag i en tandläkarstol. Min tandläkare har borrat upp tre rotkanaler och spolat rent. Sedan fylldes utrymmet med kalciumhydroxid pH14 för att ta kål på bakterierna och hålet täpptes till. Jag fick inte penicillin idag, men eventuellt i morgon om jag har fortsatt ont.
Det är tur att det finns bedövningsmedel. Nu har jag också tagit en Ipren för att slippa värken.

Jag har två alternativ för fortsättningen. Ta bort tanden eller rotfylla. Tandläkaren rekommenderade borttagning av tanden eftersom cancerpatienter ofta har dåligt immunförsvar och det finns risker för fortsatt inflammation om jag rotfyller. Mitt spontana svar var att jag vill ha rotfyllning, men ska kolla upp med sjukhuset först. Har du som läser detta några råd till mig? Ska jag rotfylla eller ta bort tanden?

Du ser hur tanden är uppbyggd och får mer information på 1177

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar