tisdag 18 maj 2010

Min stortåblåsa m.m.

Blåsan på stortån har bara blivit större och större. Nu täckte den i princip hela ovansidan av tån upp till nageln. Har fått olika tips på vad jag ska göra. Ett uppslag var att köpa antifotsvampmedel på apoteket, för man får lättare blåsor när man har fotsvamp. Kanske värt att testa, men jag har känt mig osäker eftersom det inte alls ser ut som fotsvamp och huden runt har varit röd och nästan sårig. Ska kolla detta uppslag när jag är på apoteket nästa gång. Andra förslag har varit att sticka hål på den och sedan sätta på compeed eller honungsplattor. Nu har jag också gogglat för att kolla vad det kan vara. På Vårdguiden, Stockholms läns landsting hittade jag

”Skavsår är egentligen en brännskada som uppstår när friktionen är för stor mellan strumpa, sko och hud. Förebygg genom att lufta, tejpa och smörja in fötterna. Använd skor som sitter bra på foten. Tvätta uppkomna sår, punktera eventuellt stora blåsor eller avlasta med specialplåster.”

Har letat för att se om det kan vara något annat än vanliga blåsor, men inte hittat några konstiga hemskheter, så nu stack jag hål på blåsan. Stortån är nu invirad i kompresser indränkta med klorhexidin och därefter omtejpade med fixomull. Nu tror jag på att det blir bättre i morgon.

Utöver linkandet på ond fot har dagen varit bra. Har haft flera bra möten och intressanta samtal med människor jag giller. Så nu ska en nöjd Britt sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar