måndag 19 april 2010

Tro och tvivel

Ibland tror jag med hela min kropp och själ att jag blir frisk, men oftast tvivlar jag. Tron har minskat vartefter jag har behövt byta behandlingar för att cancern börjat dela sig igen. Beprövad vetenskap talar ju mot att jag kan bli helt fri från cancer, men det kommer hela tiden ny forskning , nya positiva fakta och nya behandlingsmetoder.

Jag är övertygad om att en människas tro på förändring, kan åstadkomma mycket, men tvivlar på att tron kan försätta berg. Att placebo har effekt är däremot vetenskapligt bevisat. Jag tänker fortsätta tillåta mig att i tanken ibland tro och ibland tvivla.

Och känslorna kan jag bara delvis påverka. Oftast rasar känslorna iväg åt ena eller andra hållet oavsett vad jag bestämmer mig för. Sedan är det en annan sak vad jag visar utåt och för vilka.

2 kommentarer:

  1. Käraste Vännen! Har suttit och läst vad du skrivit den senaste veckan. (Glömde bort att jag just tonat håret så jag fick rusa iväg och tvätta ur färgen en kvart försenad, så nu är jag väl illröd!!)Följer med spänning alla de olika tillstånd du har gått igenom och beundrar dig för ditt enorma tålamod och positiva livssyn. Jag undrar hur jag själv skulle ha tänkt om det varit jag som drabbats.
    Gläder mig åt det som gläderdig, restaurangbesök med familjen, roligt att din bror var med, dina fågelexursioner, alla dina uppdrag som engagerar dig. Hoppas förkylningen är över nu.
    Kram,kram från Astrid

    SvaraRadera
  2. Åh Astrid
    Vad trevligt att du skriver i bloggen. När min heshet är bättre så rösten bär, så längtar jag efter att få prata med dig i telefon. Likaså att få cykla ut till dig en fin vårdag, kanske söndagen 2 maj om det är fint väder. är du hemma då?

    SvaraRadera