fredag 9 april 2010

Om rädslor och media

Jag är trött efter att allt ont i fötterna och dessutom torrhosta och jobb. Därför blir detta inlägg kort.

Nästan varje dag läser jag i nyhetstidningarna om cancer. Det finns nog inget annat som det skrivs så mycket om. Jag tror att grunden till alla dessa artiklar är människors rädsla för att drabbas av cancer och dö. Därför läggs mycket pengar på cancerforskningen, som ständigt kommer med nya rön. Varje ny rapport förmedlas vidare av media eftersom intresset hos allmänheten är så stort. Att jag har en sjukdom som kunskapen ständigt ökar kring är naturligtvis bra för mig och alla andra drabbade. Det är jag tacksam för.

Däremot önskar jag mer fokus på livskvalitet och mindre fokus på rädslor för att dö. Tänk om mer media lades på budskap, som underlättade för människor att ställa om till en mer hållbar livsstil och mindre på risker för snabb död och lyckas /misslyckasbudskap. Och dessutom mer skattemedel för att underlätta en hållbarare livsstil för alla.

"En vandring på tusen mil börjar alltid med ett steg"

2 kommentarer:

  1. Tusen kramar och grattis på födelsedagen! Hoppas att det kommer några barnbarn och pussar på dig idag!

    Veckan lät tuff och fötterna besvärliga! Kan jag underlätta din tillvaro på något sätt?
    Kram Karin.

    SvaraRadera
  2. Jag har fått paket, pussar och sång från barnbarnen och framförallt fått umgås med både dotter och hennes familj en stor del av dagen

    SvaraRadera