söndag 4 april 2010

Nöjd dag

Denna dag känner jag mig nöjd med. Har tagit hand om mig själv. T ex blev det äntligen av att genomföra ett lite längre yoga pass. Jag har också tagit hand om min balkong och äntligen satt upp klädvädringsstången, som legat i en låda i minst två år. Nu är möblerna avtorkade och jag har planterat penséer och små påskliljor i en balkonglåda. Matinköpen är avklarade och frysen full. Dessutom har jag cyklat ner till Årike Fyris. Där satt jag minst en timme i solen och läste och njöt av lärksång och skrattmåsbabbel. Såg kärrhöken glida över fälten, jagad av gormande kråkor. Dessutom har jag plockat hem tre tussilago, som kämpat sig upp ur en smutsig vägslänt.

Idag har det bara strulat lite grand med datorn, så jag börjar nog bli vän med min nya Dell.

Har tänkt på hur lätt det är att snurra runt i sin egen irritation. Det är så lätt att tappa fokus och stressa upp sig själv för småsaker. Ibland är det skönt att bara vara lat och låta tiden gå, men i efterhand märker jag att blir det för mycket” bara vara” så mår jag bara dåligt. Å andra sidan mår jag dåligt av för väl inrutat dagsprogram. När tankarna är i ”nu måsta jag bli klar med detta, så jag kan börja med nästa planerade görande” så mår jag också dåligt. Lagom är som vanligt bäst, tycker jag.

Jag tror på att jobba med den egna koncentrationen, meditera, lyssna fokuserat på något/någon, läsa koncentrerat, göra yoga nidra. Ibland när jag jobbar med min koncentration blir det istället tvärt om, jag gör saker väldigt okoncentrerat, bara för att jag har bestämt mig för att jag ska. Har t ex suttit två gånger om dagen i flera månader på min meditationskudde, men låtit tankarna vara i planerandet och görandet. Ibland tycker jag det är OKEJ att inte vara fullt fokuserad på meditationen, men i längden blir detta ganska meningslöst görande om jag inte ”skärper mig”. Att göra lagom och att skärpa sig är sådana där gamla livsvisdomar som jag tror på.

Idag känner jag mig som sagt nöjd med mig själv, mitt görande och mitt förhållningssätt till det jag genomfört. Känner mig tämligen självgod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar