lördag 17 april 2010

Dagsform och statistik

Har hostat hela natten och är hes. Det kliar i armhålan och på fötterna. Däremot är fötterna mycket bättre och jag kan prata lite grann. Har just gått en promenad för att söva mitt barnbarn och nu behövde jag inte alls plåstra om fötterna. Härligt att kunna gå nästan normalt och att få ha mitt snart tvååriga barnbarn hos mig i ett dygn från lunch till lunch.

När jag skrev ordet normalt blev jag intresserad av att ta reda på hur normalt det är att få cancer. Därför börja jag leta bland statistik. Har hämtat informationen via socialstyrelsens hemsida.

Risken att en kvinna före 75 års ålder i Sverige drabbas av bröstcancer är 8,9 procent och risken att hon dör i sjukdomen före 75 års ålder är 1,6 procent. 6312 kvinnor drabbas varje år och 1520 kvinnor dör i Sverige. Andelen kvinnor som får bröstcancer ökar och andelen kvinnor som dör av sjukdomen minskar. Du får fram faktabladet via denna länk
http://www-dep.iarc.fr/NORDCAN/SW/StatsFact.asp?cancer=180&country=752

Risken att en man före 75 års ålder i Sverige drabbas av prostatacancer är 13,3 procent och risken att han dör i sjukdomen före 75 års ålder är 1,6 procent. 9433 män drabbas varje år och 2513 män dör i Sverige. Andelen män som får prostatacancer har ökat kraftigt sedan 1960, men minskat något de senaste åren och andelen män som dör av sjukdomen har minskat något. Du får fram faktabladet via denna länk
http://www-dep.iarc.fr/NORDCAN/SW/StatsFact.asp?cancer=241&country=752

Antal och andel kvinnor och män som får sjukdomen och som dör av den skiljer sig. De flesta männen drabbas efter 65 års ålder och fler män dör av sjukdomen när de är över 80 år. Andelen kvinnor och män som dör före 75 års ålder är däremot lika stor men efter 75 år ökar andelen män som dör markant. Fler kvinnor drabbas tidigare. Det är alltså fler män som dör av sjukdomen prostatacancer, men de dör vid hög ålder. Prostatacancer är den vanligaste cancerformen bland män och bröstcancer den vanligaste formen bland kvinnor.

Cancerbehandlingen har tagit stora steg framåt. Om jag minns rätt så överlevde ungefär hälften av kvinnorna sin bröstcancer 1994. Nu klarar sig tre av fyra kvinnor. Visst är det positivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar