söndag 29 juli 2012

Duktig flicka

Om man håller sig i solen av Johanna Ekström påstås vara en självreflektion bok utifrån hennes barn- och ungdomstid. Den är recenserad i min lokaltidning av John SjögrenI det perfekta hemmet”  Han läser en duktig prosa som gör honom genuint bedrövad.

Duktig. Det måste vara ett av det svenska språkets mest förrädiska ord. Det låter ju så oskyldigt, men kan om det används oaktsamt få sådana förödande konsekvenser. För de flesta är det dock numer ett väl etablerat faktum att just duktig är ett ord man bör akta sig att alltför ofta belöna sina barn med.
Om ett barn får uppfattningen att hon endast uppskattas för det hon gör, inte för den hon är, finns en överhängande risk att barnet växer upp till en högpresterande, måhända visserligen mycket framgångsrik, men också känslomässigt förvirrad person, ständigt på jakt efter den bekräftelse, den klapp på huvudet, som säger att hon är duktig, att hon är älskad. Men älskad ska man aldrig behöva göra sig förtjänt av att vara. Kärleken, om den är sann, är aldrig villkorad.”

Jag har flera gånger bloggat om problematiken med duktighet. Hur mycket handlar duktighet
  • om maktstrukturer och patriarkat, där kvinnor ges negativa epitet?
  • om att en tror det möjligt att vara perfekt?
  • om negativa tävlingsmekanismer?
  • om fostransprinciper?
  • Och framförallt: Vem har ansvar?

Jag tycker att ansvaret ska fördelas mellan framförallt tre olika delar.
  1. Samhällets, familjens, skolans och gruppens ansvar. Bristen på jämlikhet
  2. Patriarkatets och politikens ansvar
  3. Det personliga ansvaret.

Ingen är varken bara ett offer eller bara en förövare. Jag gillar debatten som pågår, när den är nyanserad och reflekterande. Ett viktigt faktum är att många, särskilt unga kvinnor, mår dåligt och skadar sig själva.

För länge sedan köpte jag en bok, jag ännu inte läst, Varför går hon, Om Misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser av Carin Holmberg och Viveka Enander. De har intervjuat tre kvinnor om deras processer. Har ännu inte läst den, men ska snart utan dåligt samvete och duktighet. Läsa för att jag har lite mer energi och vill…..

En stor del av mitt liv och mina tankar har jag ägnat åt politik, åt att försöka påverka samhället i den riktning jag tror på. Detta är en del av min identitet som jag är stolt över. Kan också använda ordet duktig, men jag klarar nog inte att bli benämnd duktig, just för att det har så negativt kvinnligt könskodad klang.

Jag har delvis valt politisk aktivitet före sociala relationer och ledighet. Det har varit medvetna val som jag inte ångrar idag.

Jag märker att jag väljer att använda min tid och tankekraft på ett helt annat sätt nu. Känner hur jag ständigt utvecklas och får nya perspektiv. Mina ideal och politiska grundsyn har inte förändrats, men mer tid går till sociala relationer och till närmaste familjen. Likaså lägger jag mer tanketid på dåtiden och nutiden än jag gör på framtiden. Det är också medvetna val. Jag är helt enkelt mindre engagerad i omvärlden och mer i min närhetsmiljö och min egen livskvalitet.  

För övrigt har jag lite mer ork och energi nu än jag hade för några dagar sedan.  
Ängsklocka från min gamla trädgård
                                                                                                                               

1 kommentar:

  1. "Jag sa att jag alltid har försökt undvika duktigt i mina kontakter med barn i yrket och annars.
    Bortsett från effekten på individen kan det påverka barnen runt omkring.
    Alla ska få uppskattning av olika slag.
    Jag brukar säga “Det gjorde du bra.” Eller” Vad bra” eller” det gillar jag”


    Vad tufft du har det. Det är skönt att vårdare kan komma hem till dig.
    Och att du kom iväg till Grövelsjön med din familj.

    Vilka underbara inslag av blommor. Det var en mycket bra idé att fota dem från Norby."

    Kommentar från vän som inte lyckades lägga in själv. Jag tycker en ska våga använda ordet, men det bör kopplas ihop med något. Att vara duktig är i grunden bra, men ska inte kopplas till krav på prestaton . En av mina favoritetböcker heter Vinna utan tävling. Britt

    SvaraRadera