söndag 13 maj 2012

Ja det är våren, ja det är våren...

Har tidigare berättat om min pappa som blev 90 år. Sina sista år var han beroende av rullstol och bodde på äldreboende efter en allvarlig stroke. Pappa dog våren 2008, men i februari 2006 var han riktigt dålig. Läkare trodde att han hade som mest en vecka kvar att leva, så vi tre syskon åkte hem. När pappa märkte att alla hans tre barn fanns runt honom, så blev han bättre. Morgonen efter att jag kommit (jag kom sist) så sjöng han med ett stort leende
”Ja det är våren, ja det är våren, som har kommit igen och med den kärleken,
Ja det är våren, ja det är våren som har kommit tillbaka igen.”

Tänker ofta på att pappa fick så mycket positiv energi av att alla vi närmaste var samlade, så han levde ytterligare två år.
Dalkarlskärret
Igår skrev jag ”I kväll har jag gråtit en del.” Jag träffade ingen annan människa igår. Var hemma hela dagen och genomföra de saker jag ville göra. Trivs att vara ensam ibland. Märker däremot att jag är så mycket mer sårbar med den sjukdom jag har och alla kroppsliga svårigheter.  Är mer beroende av att träffa andra, för att inte fastna i min egen gråt när jag blir ledsen.  

Hade inte bestämt något möte med någon idag heller. Tänkte att det löser sig. Gråtkänslorna fanns kvar i morse och när jag först inte fick tag i någon som hade möjlighet, rann tårarna igen. Började varje samtal med dem jag fick tag i med att gråta. Efter ett tag fick jag tag i en vän som gärna ville och hade möjlighet att göra något med mig. Vi bestämde oss för att åka till Dalkarlskärret. Strax efteråt ringde ytterligare en vän och frågade om det passade att hon kom hem till mig i kväll med en Egyptisk gryta. 
Nu känner jag att jag badar i mina vänners omtanke, är glad och har massor av energi. Vi människor är sociala varelser som behöver varandra. Annars tror jag vi blir sjuka. Vårens livskraft och tron på människans goda vilja brusar i mig.
Bilden från Dalkarlskärret har jag hämtat här och det finns många fler
Övriga bilder är min egna från min trädgård. De blommade vid Dalkarlskärret idag. Vitsippa, kungsängslilja, gullviva, smörblomma, körsbär

Kungsängslilja

Smörblomma
Gullviva
Körsbär

Vitsippa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar