torsdag 8 mars 2012

8 mars

Det är bra att det anordnas massor med olika och politiskt viktiga aktiviteter idag, på den internationella kvinnodagen.

Det arrangeras många intressanta seminarier som jag gärna gått på om jag haft ork och tid. Likaså hade jag gärna vandrat med i barnvagnsmarschen som RFSU anordnade för tredje året i rad för att minska mödradödligheten, hör t ex på ekot
Däremot är jag helt ointresserad av olika aktiviteter som anordnas för att vita svenskar av kvinnligt kön ska känna sig särskilt sedda idag. Likaså av politiskt korrekta uttalanden under just 8 mars. Partierna får gärna marknadsföra sin jämställdhetspolitik på alla andra dagar.

Önskar också att jag slapp höra alla könsstereotypa bilder av hur män är och hur kvinnor är. Kartläggningar om skilda villkor är viktigt för att synliggöra könsmaktsordningen. Däremot blir förändrngarna marginella hos oss om förklaringen av ojämlikheten utgår från att kvinnor är si och män är så. Orättvisor ska granskas ur ett maktperspektiv, inte ur ett biologistiskt perspektiv.

För övrigt har jag varit lite mindre trött idag. Ägnat timmarna efter jobbet till att umgås med och äta gott hos min favoritfamilj, som åker till Åre i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar