måndag 16 januari 2012

God dag yxskaft och lite annat

Fick ett meddelande från en fotograf via facebook, där personen bad mig ta kontakt innan jag använde hans bilder. Däremot fick jag gärna använde bilderna. Läste för snabbt och skrev ett ursäktande meddelande tillbaka att jag skulle skriva dit fotografens namn under bilden.

Antar att min missuppfattning av meddelandet berodde på dåligt samvete. Jag tycker det är viktigt att uppge varifrån en bild kommer och vem som har tagit den. Vet att jag slarvar med detta ibland. Dessutom tycker jag inte en har rätt att använda andras bilder utan ersättning hur som helst, men jag lever inte helt upp till detta heller.

Gick in på bloggen för att skriva dit fotografens namn under fotot. Såg att namnet redan stod där och skickade ett nytt meddelande och frågade vilken bild han menade.

Fick svar att ”jovisst har du skrivit att det är jag som tagit bilden - det är bra. Men jag vill gärna att man uttryckligen frågar om lov så att jag vet var de används. Det var så jag menade.” Varpå jag frågade om jag fick använda de bilder jag redan lagt ut. Och svaret var javisst, vilket också framgick av det första meddelandet.

Tänk så en kan hålla på när en läser slarvigt och har lite dåligt samvete. Nästan alltid närjag skickar ut gruppmejl till kommunens chefer får jag tillbaka åtminstone en God dag Yxskaft fråga, alltså att personen har missat en del i min information. Ändå skickar jag sällan mejl på mer än tio rader. Det är så ofta vi människor har för bråttom och bara hör eller läser (tar in) hälften av det som framförs. Jag tycker och tror mig om att kolla ordentligt innan jag agerar, men i ovanstående meddelandeväxling missade jag det mesta. Tycker egentligen inte det gör så mycket, så vida en inte stressar upp sig för sina misstag. För ohälsosam stress föder ohälsosam stress.
För övrigt gick jag till jobbet idag. Lite väl långt men skönt med frisk luft och trudeluttande talgoxar, nötväckor och sidensvansar. Är nöjd med att jag plockade bort alla adventsljusstakar och adventsstjärnor nu när dagarna blir längre.

I Botaniska trädgården blommar just nu vinterkryddbuske.

Veckans växt Uppsala linneanska trädgårdar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar