onsdag 14 september 2011

Huvudet är fullt och kroppen trött

Om hälsan
Vaknade vid tretiden i natt. Hade en klar bild över vad jag skulle skriva i min blogg, men somnade sedan om. På morgonen var tankarna borta, så jag tänker att var det något klokt jag tänkte så kommer väl idéerna tillbaka.

Har sovit bra trots kortisonet. Beror nog på balansen mellan alla olika cellgifter och läkemedel jag proppar i mig. Just nu får min kropp utöver två cellgifter ta emot ytterligare ca 5 olika tabletter varje morgon. En riktig läkemedelssoppa som trots allt nog är en ganska bra blandning.

Tänkte börja äta mer bovete eftersom det finns ny forskning som tyder på att det är bra för att sänka kolesterolvärdena. Vet inte hur mina kolesterolvärden ser ut, men märker att mina kärl och vener lättare går sönder idag. Läs mer om hur bovete påverkar kroppen positivt på lokaltidningens webbsidor.

Om fängslade journalister i Etiopien och om Carl Bildt
Jag har tidigare bloggat om de två journalisterna i Etiopien som nyligen åtalades för terrorbrott och illegal inresa. Nu kommer flera artiklar om att de var i Etiopien för att granska det svenska oljebolaget Lundin Petroleum.

I Göteborgspostens artikel framförs att det är mindre troligt att Carl Bildt vill se sin forna arbetsgivare Lundin synas i sömmarna ännu mer. Han har ett egenintresse i att svenskarna inte blir frigivna. Han vill säkert inte att de våldtäkter, de övergrepp, den tortyr som följt i oljeletandets spår ska nå offentligheten. Kerstin Lundell har i sin bok på ett effektivt sätt demaskerat den verksamhet som gjort familjen Lundin till miljardärer och Carl Bildt miljonär.

För den regering som i högtidstal alltid säger sig värna yttrande- och tryckfrihet återstår åtskilligt att bevisa. I fallet Dawit Isaak liksom i fallet Persson och Schibbye. Läs mer i Göteborgsposten eller i ETC.

Om Vithetsnormen
Har tidigare flera gånger bloggat om vithetsnormen, bland annat här.

I kväll har jag varit på ett seminarium om vithetsnormen för tror jag tredje gången. Jag pratar om vithetsnormen på jobbet, jag läser om vithetsnormen och jag tycker mig kunna en hel del. Ändå ger det alltid nya infallsvinklar för mig att delta i ett seminarium om hur vita har företräde till makt, om rasismens historia i vårt land och hur olika maktordningar förstärker varandra. Har du chansen så delta du också. Arabiskt initiativ håller i dessa seminarier.

Det var också skönt att komma ut och träffa andra ett tag. Har jobbat hemma hela dagen, känt mig grinig och trött. Kvällens seminarium gav lite ny energi. Utöver grinighet och kroppslig trötthet mår jag ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar